‘Mythes over elektrische auto’s remmen transitie’
Mythes over elektrische auto’s vormen volgens 77 procent van de ondervraagde elektrische rijders de grootste belemmering voor de transitie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 26.000 rijders uit 30 landen, meldt Nederlandelektrisch.nl.
Desinformatie als uitdaging
‘Desinformatie over elektrische auto’s vormt een serieuze uitdaging. Het kan ervoor zorgen dat beleidsmakers en consumenten minder vertrouwen hebben in elektrische voertuigen als oplossing voor klimaatverandering en luchtvervuiling,’ zegt Joel Levin, voorzitter van GEVA. Volgens Levin spelen in veel landen mythes over brandgevaar en een korte levensduur van batterijen een rol bij het uitstellen van de aanschaf van een elektrische auto.
Politiek speelt rol
Meer dan de helft van de wereldwijde respondenten, 53 procent, vermijdt bewust bepaalde automerken om politieke of maatschappelijke redenen. In Nederland ligt dit percentage nog hoger: 62 procent laat internationale ontwikkelingen en maatschappelijke kwesties meewegen bij de keuze voor een automerk.
‘De boodschap aan beleidsmakers is duidelijk: wie de overstap naar elektrisch wil versnellen, moet beleid voeren dat elektrische auto’s voor consumenten de meest betaalbare keuze maakt,’ aldus Levin. 83 procent van de respondenten vindt stimulerende beleidsmaatregelen nodig om de transitie te versnellen. De praktijk laat zien dat overheidssteun effectief is.
De Global EV Alliance is een samenwerkingsverband van 70 verenigingen van elektrische rijders uit 42 landen. De Vereniging Elektrische Rijders is mede-initiatiefnemer van deze organisatie en heeft zitting in de stuurgroep.
Meer informatie
> Lees het hele bericht op Nederlandelektrisch.nl.
Meer nieuws
Duurzame laadoplossingen die inspelen op een snel veranderende behoefte
De transitie naar duurzame energie gaat wellicht te snel voor het stroomnet. Het net moet verzwaard worden om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarom is het gebruik van groene energie cruciaal.
Lees meerIedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?
De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?
Lees meerEuropees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden
Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Er is een handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels gezet. Waar gaat het precies om?
Lees meerBeeld over brandveiligheid in parkeergarages belangrijk aandachtsveld
Brandveiligheid in parkeergarages is een belangrijk aandachtsveld voor Vexpan. Zeker gezien de toename van EV's en uitbreiding van laadinfrastructuur. Tijdens de netwerkborrel toonde NAL aan dat er weinig branden bekend zijn met EV’s.
Lees meerNaar een circulaire laadindustrie voor elektrische voertuigen
De industrie voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) heeft wereldwijd te maken met materiaalschaarste. Daarom werkt NKL samen met Cenex Nederland aan een circulair ecosysteem voor de laadindustrie van EV.
Lees meerKNVB en Revolt sluiten partnership om voetbalverenigingen te verduurzamen
KNVB en Revolt, een Nederlandse start-up gespecialiseerd in laadpalen, zijn een samenwerking aangegaan om Nederlandse voetbalverenigingen te verduurzamen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.