Meer ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen

Gepubliceerd op: 02 mei 2025

Parkeernormen zijn vaak een hinderpaal voor binnenstedelijk bouwen. Gemeenten kunnen méér ruimte maken voor optopprojecten en andere binnenstedelijke woningbouw, als zij slim omgaan met parkeernormen. De provincies Utrecht en Zuid-Holland, Platform31 en Aedes ontwikkelden een handreiking, die laat zien welke mogelijkheden zij hiervoor hebben.

 

“In de dichtst bebouwde provincie van Nederland is bouwen in bestaande buurten heel belangrijk,” zegt gedeputeerde Anne Koning van de provincie Zuid-Holland. “Het is dé manier om steden en dorpen vooruit te helpen én om woningzoekenden een thuis in een fijne buurt te bieden.”

 

Binnen de bebouwde kom is parkeerruimte helaas een grote horde. Koning: “Corporaties, gemeenten en ontwikkelaars vertellen voortdurend dat parkeren een knelpunt is voor het bouwen van woningen. Gelukkig zijn parkeernormen geen natuurwet, door slimme regels te maken is veel meer mogelijk dan je denkt.”

 

Daadwerkelijk autobezit
De huidige parkeernormen gaan uit van richtgetallen en handteren het principe: hoe minder stedelijk en hoe minder centrum, hoe meer parkeerplaatsen er nodig zijn. Daarmee houden de normen weinig rekening met het daadwerkelijk autobezit van bewoners.

 

In de praktijk bepalen de portemonnee en de samenstelling van een huishouden vaak het aantal auto’s. Zo hebben studenten en senioren minder vaak een auto dan gezinnen. Ook het type woningen, de locatie in de stad en de ruimte op straat bepalen de behoefte aan parkeerplaatsen. Daarom is het belangrijk om te kijken naar de feitelijke situatie.

 

Meer informatie:
> Lees meer bij Provincie Zuid-Holland + Download Handreiking 

Tags

parkeernorm optoppen handreiking

Meer nieuws

Nijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg

Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen voor de deur die de bewoners kwijtraken. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad.

Lees meer

Eindrapportage Deelmobiliteit in Gebiedsontwikkeling

In opdracht van het nationale samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit is een nader onderzoek gedaan naar casuïstiek, dilemma’s en al geleerde lessen van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling.

Lees meer

EPA lanceert Parking Data Essentials reeks

De European Parking Association Werkgroep Data & Digitalisering deelt de EPA Parking Data Essentials (PDE). Deze behandelen de basisprincipes voor het beheer en publicatie van parkeerdata, zoals vereist door de regelgeving van de Europese Unie.

Lees meer

Vexpan vertegenwoordigd in nieuwe EPA werkgroep Handhaving

EPA, European Parking Association heeft een nieuwe werkgroep ingesteld: Enforcement. Wilco van de Vosse van Vexpan lid SHPV neemt hieraan deel. Zo is ook Vexpan vertegenwoordigd.

Lees meer

Nieuwe trend: kenteken verbergen om parkeerboete te voorkomen

In Rotterdam lijkt een nieuwe trend geboren: in verschillende wijken in de stad zijn auto's gespot waarvan op subtiele en minder subtiele wijze het kenteken is verstopt. Eigenaren hopen hiermee parkeerboetes te voorkomen.

Lees meer

Raad stemt in met parkeerbeleid en cultuurnota in Hoornse binnenstad

HOORN - In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 22 oktober heeft de raad ingestemd met nieuwe parkeerzones en tarieven in de binnenstad.

Lees meer
1 10 11 12 13 14 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief