Landelijke huisstijl voor herkenning deelhubs
Hoe herken je deelmobiliteithubs? Hoe wordt landelijk uniform het gebruik duidelijk? In opdracht van het ministerie van I&W, de provincie Zeeland en de vijf grote gemeenten ontwikkelde bureau Mijksenaar een nieuwe landelijke identiteit voor deelhubs. Vaartsche Rijn in Utrecht heeft de primeur. Daar zijn de hub deelauto’s, (elektrische) fietsen en elektrische (bak)fietsen te huren. Enschede en Vlissingen volgen binnenkort.
De identiteit voor hubs is het resultaat van een traject van een jaar waarbij samen met een vijftigtal gemeentes, provincies en vervoerders is nagedacht over hoe deelmobiliteithubs herkenbaar gemaakt kunnen worden, en hoe het gebruik van hubs duidelijk wordt voor reizigers. De publicatie werd gemaakt door Mijksenaar met als doel om landelijke uniformiteit rond hubs te creëren. De publicatie is tot stand gekomen dankzij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Zeeland, Gemeente Amsterdam, Gemeente Den Haag, Gemeente Eindhoven, Gemeente Rotterdam en Gemeente Utrecht
Mobiliteitshubs krijgen in de toekomst een consistente huisstijl, waarbij drie delen te onderscheiden zijn.
Het begint met de herkenning aan de hand van het groene logo. Het overzicht laat een de hand van pictogrammen zien wat er op de hub te vinden is aan (deel)voertuigen en andere voorzieningen zoals WC en wifi. Op borden wordt vervolgens in begrijpelijke taal uitgelegd hoe je de voorzieningen gebruikt.
De borden & bewegwijzering gebruiken een standaard-set met vierkante pictogrammen. De pictogrammen komen niet alleen terug op het instructiebord, maar ook op tegels op de grond. Vakmarkering geeft aan waar deelvoertuigen gestald staan.
Er zijn twee type hubs. Een hub is ‘compact’ wanneer alle soorten deelvervoer overzichtelijk bij elkaar geplaatst zijn. Er is dan meer overzicht, waardoor bepaalde elementen (zoals verwijsborden) niet nodig zijn. Een hub is ‘verspreid’ wanneer de soorten deelvervoer uit elkaar en/of buiten het zicht zijn geplaatst. Er is dan minder overzicht, waardoor extra elementen nodig zijn om de situatie te verduidelijken.
Meer informatie
> Download hier de Handboek ‘De identiteit voor hubs‘
> Bron: kennisplatform CROW
Meer nieuws
Gemeente Zwolle maakt ruimte voor groei met strategie voor mobiliteitshubs
De gemeente Zwolle werkt aan een plan om de komende jaren mobiliteitshubs in de stad te ontwikkelen. Het college van B en W heeft een strategie uitgewerkt die ze nu voorleggen aan de gemeenteraad.
Lees meerQ-Park Frontenpark flink uitgebreid
In een zeven maanden durende verbouwing is Q-Park Frontenpark niet alleen getransformeerd tot Mobility Hub, maar ook uitgebreid met een drielaagse parkeergarage. Op 25 juni heeft wethouder John Aarts de locatie feestelijk heropend.
Lees meerUitreiking Q-Park Student-Award 2023
Op 9 november is in Maastricht wederom de Q-Park Student-Award uitgereikt. Deze werd in 2014 door samenwerking van Q-Park met de Erasmus Universiteit Rotterdam in het leven geroepen.
Lees meerWaar parkeer je jouw mobiliteitshub?
Welke mogelijkheden heb je om een hub te creëren die waarde toevoegt aan jouw gemeente?
Lees meerZwolle: Plannen voor eerste mobiliteitshub in Weezenlanden-Noord
De binnenstad van Zwolle is volop in ontwikkeling. Voor de auto wil de gemeente rondom het centrum zogenaamde mobiliteitshubs bouwen. 'Daarmee houden we de binnenstad bereikbaar en toegankelijk.'
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Hillie Talens
In de visie van Hillie Talens is parkeren in belangrijke mate een financieel-economische opgave.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.