Landelijke huisstijl voor herkenning deelhubs

Gepubliceerd op: 22 november 2022

Hoe herken je deelmobiliteithubs? Hoe wordt landelijk uniform het gebruik duidelijk? In opdracht van het ministerie van I&W, de provincie Zeeland en de vijf grote gemeenten ontwikkelde bureau Mijksenaar een nieuwe landelijke identiteit voor deelhubs. Vaartsche Rijn in Utrecht heeft de primeur. Daar zijn de hub deelauto’s, (elektrische) fietsen en elektrische (bak)fietsen te huren. Enschede en Vlissingen volgen binnenkort.

 

 

De identiteit voor hubs is het resultaat van een traject van een jaar waarbij samen met een vijftigtal gemeentes, provincies en vervoerders is nagedacht over hoe deelmobiliteithubs herkenbaar gemaakt kunnen worden, en hoe het gebruik van hubs duidelijk wordt voor reizigers. De publicatie werd gemaakt door Mijksenaar met als doel om landelijke uniformiteit rond hubs te creëren. De publicatie is tot stand gekomen dankzij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Zeeland, Gemeente Amsterdam, Gemeente Den Haag, Gemeente Eindhoven, Gemeente Rotterdam en Gemeente Utrecht

 

Mobiliteitshubs krijgen in de toekomst een consistente huisstijl, waarbij drie delen te onderscheiden zijn.

 

Het begint met de herkenning aan de hand van het groene logo. Het overzicht laat een de hand van pictogrammen zien wat er op de hub te vinden is aan (deel)voertuigen en andere voorzieningen zoals WC en wifi. Op borden wordt vervolgens in begrijpelijke taal uitgelegd hoe je de voorzieningen gebruikt.

 

De borden & bewegwijzering gebruiken een standaard-set met vierkante pictogrammen. De pictogrammen komen niet alleen terug op het instructiebord, maar ook op tegels op de grond. Vakmarkering geeft aan waar deelvoertuigen gestald staan.

 

Er zijn twee type hubs. Een hub is ‘compact’ wanneer alle soorten deelvervoer overzichtelijk bij elkaar geplaatst zijn. Er is dan meer overzicht, waardoor bepaalde elementen (zoals verwijsborden) niet nodig zijn. Een hub is ‘verspreid’ wanneer de soorten deelvervoer uit elkaar en/of buiten het zicht zijn geplaatst. Er is dan minder overzicht, waardoor extra elementen nodig zijn om de situatie te verduidelijken.

 

Meer informatie
> Download hier de Handboek ‘De identiteit voor hubs

> Bron: kennisplatform CROW

Tags

deelmobiliteithub landelijk huisstijl

Meer nieuws

Q-Park en Shell: 5 mobility hubs in grote steden

Q-Park en Shell gaan gezamenlijk vijf mobility hubs in grote steden in Nederland opzetten. Op deze parkeerfaciliteiten worden nieuwe concepten ingevoerd

Lees meer

Hoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?

Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW

Lees meer

Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven

Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.

Lees meer

Van parkeergarage naar mobiliteits- en energiehub is een gezamenlijke puzzel

Hoe kun je samen met diverse partijen van parkeergarages mobiliteitshubs maken, als basis voor zowel mobiliteit als energie? Hierover spraken diverse gasten uit de parkeerwereld inspirerend

Lees meer

Mobiliteitshubs en de parkeersector

Mobiliteitshubs staan volop in de belangstelling, en kunnen kansen bieden voor beleidsmakers en andere stakeholders. Het KiM heeft onderzocht wat de potentie van hubs is, en welke succesvoorwaarden daarbij

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer
1 2 3 4

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief