Landelijk reizigersonderzoek 2022
Dit rapport is gebaseerd op een in oktober 2022 gehouden enquête onder een kleine 13.000 respondenten en de uitkomsten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.
Met dit onderzoek zijn trends in kaart gebracht in de mobiliteit voor verschillende reismotieven, maar met speciale aandacht voor woon-werk verkeer van 2018 tot en met 2022. De ontwikkelingen in het woon-werkverkeer zijn niet alleen beschreven, maar ook verklaard aan de hand van autonome ontwikkelingen, veranderingen in de kwaliteit van de vervoerwijzen, veranderingen op of rond de woon-werkroute, werkgevers- en overheidsbeleid. In 2019 en 2020 deden we dit al voor het autoverkeer, maar sinds 2021 is ook de ontwikkeling in het aantal OV- en fietsritten richting het werkadres verklaard. Deze ontwikkelingen zijn doorgerekend naar effecten op de autobereikbaarheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid.

Meer nieuws
Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland
Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.
Lees meerWethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'
De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.
Lees meerPilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren
Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.
Lees meerVan blauwe zone naar reductiezone
Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.
Lees meerSlimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven
Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.
Lees meerAutoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?
Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.