Laadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden
Acht laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door ‘netbewust laden’ wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto’s toch volledig opgeladen worden.
Probleem én oplossing
Het stroomnet in de provincie Utrecht staat onder druk. Stedin heeft daarom een intentieverklaring getekend met laadpaalbedrijven Allego, CityCharging, Equans, LomboXnet, ParknCharge, TotalEnergies, Ubitricity en Vattenfall. Samen zetten ze in op een slimmer gebruik van het elektriciteitsnet.
Elektrische auto’s vragen veel van het stroomnet, zeker wanneer ze worden opgeladen tijdens drukke uren. Toch vormen deze voertuigen volgens de betrokkenen niet alleen een probleem; ze kunnen juist ook onderdeel van de oplossing zijn. Door het elektrische wagenpark netbewust te gebruiken, wordt het energiesysteem flexibeler.
Tijdelijke verlaging
Het principe van netbewust laden is eenvoudig: tijdens piekmomenten tussen 16.00 en 21.00 uur wordt het laadvermogen van publieke laadpalen tijdelijk verlaagd. Dit creëert ruimte op het net voor andere gebruikers. Omdat auto’s vaak langere tijd aan de laadpaal staan, zijn ze de volgende ochtend gewoon volledig opgeladen. Voor noodsituaties blijft laden altijd mogelijk via een speciale opt-out functie.
De verwachting is dat de implementatie van netbewust laden zorgt voor een sterke reductie van knelpunten: 10 tot 15 procent minder in 2030 en 15 tot 20 procent minder in 2035. Uit pilots blijkt dat het verlagen van de laadsnelheid voornamelijk nodig is op piekmomenten, wanneer het elektriciteitsverbruik van huishoudens in een wijk hoog is.
Normale snelheid
Gedurende ongeveer 80 procent van de dag, wanneer er voldoende netcapaciteit beschikbaar is, kunnen elektrische auto’s gewoon met maximale snelheid opladen. Eigenaren merken over het algemeen weinig van deze slimme manier van laden. Hun auto is immers opgeladen wanneer ze deze nodig hebben.
Om van netbewust laden de standaard te maken, is goede samenwerking essentieel tussen gemeenten, laadpaalexploitanten en de netbeheerder. Momenteel zijn de betrokken partijen in gesprek om de mogelijkheden verder te onderzoeken en concrete afspraken te maken over de implementatie. Het netbewust laden maakt deel uit van 10 maatregelen die de druk op het Utrechtse stroomnet moeten verlichten. De partijen verwachten dat de nieuwe aanpak vanaf het vierde kwartaal van 2025 operationeel wordt.
Meer informatie
> Bron: Nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Parkeervisie gemeente Enschede: flexibiliteit en verlagen parkeerdruk
De gemeente Enschede heeft de parkeervisie vastgesteld. Daarin staat hoe ze in de toekomst willen omgaan met autoparkeren in Enschede.
Lees meerQ-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerOpleidingsprogramma Slim en Groen Onderweg van start
Het opleidingsprogramma Slim en Groen Onderweg is van start. Vijftien deelnemers laten zich omscholen tot adviseur in de slimme mobiliteit. Met als doel om aan het eind van het traject een baan in deze sector te vinden.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerAanbieders van autodelen bundelen krachten in nieuwe coalitie
Aanbieders van autodelen lanceren de Coalitie van Deelauto-aanbieders (CvD). Het doel van deze samenwerking is het bevorderen van het gesprek tussen de sector, ambtenaren, politici en experts over beleid dat nodig is om de potentie van autodelen waar te maken.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen