Internetconsultatie Besluit uitzonderingen acceptatie contant geld
Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over het Besluit uitzonderingen acceptatie contant geld. Het kabinet wil een wettelijke acceptatieplicht voor contant geld. Het kabinet stelt ook een aantal situaties vast voor uitzondering, zoals onbemande locaties. Dat zou dan ook voor parkeergarages gelden. De internetconsultatie is 14 november 2025 ingegaan en geldt voor zes weken. Het streven is dat de wettelijke acceptatieplicht ingaat in 2027.
De wettelijke acceptatieplicht houdt in dat consumenten bij de toonbank in winkels en horecagelegenheden voortaan altijd met contant geld moeten kunnen betalen. Toch zijn er situaties waarin het accepteren van contant geld kan worden geweigerd, bijvoorbeeld wegens specifieke werkzaamheden of veiligheidsredenen.
Volgens het ontwerpbesluit van minister Heinen dat nu zes weken ter consultatie ligt, zijn er meerdere uitzonderingen geformuleerd. Zo mag contant geld worden geweigerd tussen 22:00 en 06:00 uur. Daarnaast geldt de acceptatieplicht niet voor betalingen voor online aankopen, periodieke betalingen van abonnementen zoals een telefoonabonnement of energierekening, of bij de aankoop van vervoersbewijzen in het openbaar vervoer. (Maaltijd)bezorgers en huis-aan-huis verkoop vallen eveneens buiten het bereik van deze verplichting. Voor onbemande locaties, zoals tankstations en tolpoorten, geldt hetzelfde: hier hoeft contant geld niet te worden geaccepteerd.
Veiligheidsrisico’s
Ondernemers kunnen ook tijdelijk afwijken van de acceptatieplicht wanneer er sprake is van veiligheidsrisico’s. Dit kan bijvoorbeeld wanneer zich een acute dreiging voordoet, zoals een overval. Speciaal voor kleine ondernemers met minder dan vier werknemers is het toegestaan om omwille van veiligheid betalingen met contant geld te weigeren.
Het kabinet streeft ernaar om de acceptatieplicht per 2027 in te voeren. Ook wordt er momenteel op Europees niveau onderhandeld over soortgelijke regelgeving. Mocht Europese wetgeving worden aangenomen, dan kan dit van invloed zijn op de uitzonderingen zoals nu voorgesteld door het kabinet.
Meer informatie
> Bron: Rijksoverheid.nl
Meer nieuws
Parkeerbeleid moet meebewegen met verandering in paradigma
Waar het opheffen van parkeerplaatsen in combinatie met investeren in andere vervoersmogelijkheden al niet toe kan leiden.
Lees meerExpertteam: Is in een parkeergarage de wegenverkeerswet van toepassing
Wouter van Boggelen Tender manager, IP Parking B.V. heeft naar aanleding van een case bij een van hun klanten deze aan het Vexpan Expertteam voorgelegd.
Lees meerParkeervergunning Utrecht duurste van Nederland
Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.
Lees meerWethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'
De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.
Lees meerPilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren
Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.
Lees meerVan blauwe zone naar reductiezone
Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.