Instorten parkeergarage Nieuwgein geen slachtoffers wel trauma's
Stofwolken vallen woest op hen neer, het wordt aardedonker, het regent gruis en stenen. ,,We gaan dood! We gaan dood!’’ schreeuwt Geraldine Woudstra. Dan zet haar man de auto pijlsnel in de achteruit, op weg naar het licht. Voor het eerst vertelt de laatste bezoeker van de rampgarage in Nieuwegein haar verhaal aan AD.
En ineens is het er. Dat onheilspellende geroffel, dat vanuit het niets komt aanzwellen. Stofwolken vallen woest op hen neer, het wordt aardedonker, het regent gruis en stenen. ,,We gaan dood! We gaan dood!’’ schreeuwt Geraldine. Maar haar man zet zonder nadenken de auto in zijn achteruit en draait vol gas het parkeervak weer uit. Tegen Geraldine zegt hij dat ze haar mond moet bedekken met iets – haar trui, een mouw – tegen het stof dat hen de adem beneemt. Ze moet ook haar ogen beschermen, waarschuwt hij, want hij schakelt weer naar voren en trapt het gaspedaal zo diep mogelijk in. Hij gaat de slagboom rammen, met gierende banden. Net voordat ze hem ook echt ramden, heeft iemand hem voor hen omhooggehouden. Waarschijnlijk een beveiliger van Q-park.
‘Was het een bom?’
Buiten belt ze 112. Aan de andere kant van de lijn wordt geroepen: ‘GRIP 1! GRIP 1!’ Het alarm dat hoort bij een groot incident. De verbinding valt daarop weg, maar ze wordt gelijk teruggebeld. ,,Was het een bom?!’’ vraagt de stem haar aan de andere kant van de lijn. Geraldine heeft geen idee wat hen is overkomen, ze verkeert in shock. Op datzelfde moment ziet ze al de eerste helikopter boven de garage hangen. De omgeving vult zich razendsnel met hulpdiensten. Geraldine heeft sindsdien acht EMDR-sessies ondergaan; therapie om beter te kunnen omgaan met wat haar die avond in Nieuwegein is overkomen.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid komt mogelijk pas over een half jaar met conclusies uit het lopende onderzoek. Eigenaar Primevest van de Q-park garage wil ‘eerst absolute zekerheid’ hebben over de veiligheid voordat deze ‘kan worden hersteld en mogelijk opnieuw in gebruik genomen’.
Meer informatie
> Lees verder in AD
Meer nieuws
'Impact invoering parkeerapp onderschat'
In Utrecht stak een storm op over de nieuwe bezoekersregeling voor parkeren. Dit is in de raad besproken. De invoering van een parkeer-webapp werd 'een geweldige misser', zo erkende de wethouder.
Lees meerBetalen met vernieuwde betaalpassen bij parkeerautomaat
Heeft u een parkeerautomaat die alleen pinpassen accepteert? Laat de betaalautomaat dan zo snel mogelijk bijwerken! Steeds meer Nederlanders en buitenlanders gebruiken nieuwe betaalpassen.
Lees meerOnderzoek in De Telegraaf: daling drukte koopavond
Er is een onderzoek uitgevoerd naar de drukte van de koopavond op donderdag en op vrijdag. De daling wordt ook betrokken bij het opstellen van de nieuwe kencijfers door het CROW.
Lees meerWereldhave nieuw lid Vexpan
Vexpan heet Wereldhave welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. Wereldhave is een beursgenoteerd bedrijf met een sterke focus op winkelcentra.
Lees meerEvolutie van Verkeersinformatie: Real Time Traffic Information (RTTI) Sleutel tot Slimme Mobiliteit
Op 1 januari 2025 gaat de herziene Europese RTTI-verordening (Real-Time Traffic Information) in.
Lees meerGeen toekomst meer voor personenauto's op waterstof
Het doek lijkt definitief te vallen voor de personenauto op waterstof. Zelfs de grootste ambassadeur Toyota verlegt zijn koers naar bestelauto’s, vrachtauto's en bussen. Zo is te lezen in het AD.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.