Haarlem breidt betaald parkeren uit, geen tweede referendum
De komende jaren wordt betaald parkeren ingevoerd in zeven Haarlemse wijken. Dat heeft een ruime meerderheid van de gemeenteraad 28 mei 2025 besloten. Een tweede referendum over het parkeerbeleid in Haarlem komt er niet.
Voor de gemeenteraad debatteerde over betaald parkeren, lag er al een inleidend verzoek op tafel om een volksraadpleging te houden over het onderwerp. In maart vorig jaar verwees de Haarlemse bevolking een vergelijkbaar plan nog massaal naar de prullenbak.
Maar volgens de nieuwe referendumregeling kan er in een periode van vier jaar niet twee keer een referendum worden gehouden over hetzelfde onderwerp. De referendumcommissie adviseerde om dat verzoek af te wijzen. De gemeenteraad nam dat advies over, ook met 24 stemmen voor en 14 tegen.
Meer informatie
> Bron: gemeente Haarlem en NHnieuws.nl
Meer nieuws
Flexibele Parkeermachtiging voor deelauto’s van start
De SHPV-pilot Flexibele Parkeermachtiging voor Deelauto’s is live gegaan. Vijf gemeenten en 3 aanbieders van deelauto’s testen een meer uniforme en flexibele manier voor het parkeren van deelauto’s.
Lees meerRekenkamer Amersfoort: onderzoek naar parkeergarages en fietsenstallingen
Bijna elke gemeente heeft een rekenkamer die onderzoek doet naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid. Parkeren is regelmatig onderwerp van onderzoek.
Lees meerSamenwerking Vexpan-leden WPS en ParkBee
Door de integratie met WPS kunnen parkeerexploitanten parkeerplaatsen toevoegen aan het ParkBee platform en de gebruikers hiervan bereiken. Wat een stroom van verkeer naar de parkeerlocatie genereert.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Wim van der Heide
Wim van der Heide, Business Development Manager bij Ballast Nedam Park & Connect, kwam via onderzoek naar mechanische parkeersystemen in aanraking met de parkeerwereld.
Lees meerWelk beleid op deelmobiliteit? | MaaS Kenniscafé
Een samenhangende en duidelijke visie over het beleid rondom deelmobiliteit is nodig om het gebruik te stimuleren. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit gaat daarbij helpen.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 5: Jurisprudentie
In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering gaat het over jurisprudentie. Tot op de dag van vandaag wordt er tegen opgelegde naheffingen bezwaar gemaakt. In een aantal gevallen gaat de bezwaarmaker als hij van de belastingrechter geen gelijk krijgt naar het gerechtshof en soms zelfs naar de Hoge Raad.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.