Gratis parkeren op kenteken inbreuk op privacy?
Een inwoner van Wageningen procedeert al jarenlang over de vraag of hij recht heeft op anonimiteit bij het parkeren. De Raad van State bepaalt maandag of de Autoriteit Persoonsgegevens de gemeente strenger had moeten aanpakken. Zo staat op binnenlandsbestuur.nl
Geen blauwe parkeerschijf
In 2020 voerde gemeente Wageningen kentekenparkeren in. In een deel van het centrum kunnen bestuurders maximaal een uur gratis parkeren op kenteken. De blauwe parkeerschijf wordt niet meer geaccepteerd door de gemeente. De Wageninger is volgens Privacy First een gecertificeerde privacy professional. Hij is van mening dat de gemeente een Data Protection Privacy Impact Assessment (DPIA) had moeten uitvoeren. Ook is de gemeenten volgens hem verplicht om een anoniem alternatief te bieden voor het kentekenparkeren. Daarom zou de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moeten optreden tegen het college, omdat de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wordt overtreden.
Principezaak
Maar de AP ziet er geen overtreding van de AVG in. De rechtbank gaf de toezichthouder twee jaar geleden gelijk, omdat er geen sprake is van stelselmatige monitoring. Controles worden met de hand uitgevoerd en als een parkeerboete is betaald, worden de verwerkte gegevens binnen 48 uur verwijderd.
Volgens Privacy First gaat de zaak ondertussen over meer dan over de vraag of de blauwe parkeerschijf nog wel een toekomst heeft. ‘In deze zaak gaat het ook om de verplichting dat de verwerkingsverantwoordelijke (gemeente) een privacy impact assessment laat uitvoeren en redelijke anonieme alternatieven voor de verwerking meeneemt in haar uitvoeringsbeleid.’ De inwoner stelt dat de AP zich veel te makkelijk van haar toezichtstaak afmaakt. Volgende week maandag dient het hoger beroep bij de Raad van State.
Meer informatie
> Bron: binnenlandsbestuur.nl
Meer nieuws
30 jaar fiscalisering deel 2
In dit artikel komt het besluit parkeerbelasting dat bij de wetswijziging van de gemeentewet hoort aan de orde en worden de belangrijkste wijzigingen daarin toegelicht.
Lees meerParkeren in het buitenland: zoeken naar parkeerplek lastigst
Het vinden van een parkeerplek blijkt in het buitenland een lastig karwei. 44 procent parkeert soms tot heel vaak op plekken zonder te weten of dat mag.
Lees meerEPA-2022 Congres
Van 12 -14 september is het EPA-Congres in Brussel. Vexpanleden krijgen korting op de toegang.
Lees meerMaaS: hoe regel je dat in een bestemmingsplan?
Mobility as a Service wordt steeds vaker ingezet als (gedeeltelijke) oplossing voor de parkeervraag van een nieuwbouwlocatie. Hoe dit juridisch moet worden geregeld in een bestemmingsplan levert nog wel eens vragen op. Vrijwillige deelname blijkt een risico.
Lees meerBolt biedt Enschede elektrische deelfietsen met alcoholslot
Mobiliteitsplatform Bolt kiest voor Enschede met de start van het aanbieden van elektrische deelfietsen in Nederland. Bijzonder detail: de fietsen zijn voorzien van een alcoholslot. Een van de veiligheidsmaatregelen dat het bedrijf uit Estland biedt.
Lees meerHub naar een regionale aanpak!?
Er verschijnen steeds meer visies en strategieën met betrekking tot mobiliteitshubs en deelmobiliteit. Welke rol heeft de overheid hierin en wat kunnen we aan de markt overlaten?
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen