Gratis parkeren op kenteken inbreuk op privacy?
Een inwoner van Wageningen procedeert al jarenlang over de vraag of hij recht heeft op anonimiteit bij het parkeren. De Raad van State bepaalt maandag of de Autoriteit Persoonsgegevens de gemeente strenger had moeten aanpakken. Zo staat op binnenlandsbestuur.nl
Geen blauwe parkeerschijf
In 2020 voerde gemeente Wageningen kentekenparkeren in. In een deel van het centrum kunnen bestuurders maximaal een uur gratis parkeren op kenteken. De blauwe parkeerschijf wordt niet meer geaccepteerd door de gemeente. De Wageninger is volgens Privacy First een gecertificeerde privacy professional. Hij is van mening dat de gemeente een Data Protection Privacy Impact Assessment (DPIA) had moeten uitvoeren. Ook is de gemeenten volgens hem verplicht om een anoniem alternatief te bieden voor het kentekenparkeren. Daarom zou de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moeten optreden tegen het college, omdat de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wordt overtreden.
Principezaak
Maar de AP ziet er geen overtreding van de AVG in. De rechtbank gaf de toezichthouder twee jaar geleden gelijk, omdat er geen sprake is van stelselmatige monitoring. Controles worden met de hand uitgevoerd en als een parkeerboete is betaald, worden de verwerkte gegevens binnen 48 uur verwijderd.
Volgens Privacy First gaat de zaak ondertussen over meer dan over de vraag of de blauwe parkeerschijf nog wel een toekomst heeft. ‘In deze zaak gaat het ook om de verplichting dat de verwerkingsverantwoordelijke (gemeente) een privacy impact assessment laat uitvoeren en redelijke anonieme alternatieven voor de verwerking meeneemt in haar uitvoeringsbeleid.’ De inwoner stelt dat de AP zich veel te makkelijk van haar toezichtstaak afmaakt. Volgende week maandag dient het hoger beroep bij de Raad van State.
Meer informatie
> Bron: binnenlandsbestuur.nl
Meer nieuws
30 jaar fiscalisering deel 4: Bebording
In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering kijken we terug op de ontwikkeling van de bebording. Via bebording herkent de parkeerder het ter plaatse geldende parkeerregiem.
Lees meerRotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente
Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 3: Parkeer(belasting) verordeningen en beleidsregels
In dit artikel wordt ingegaan op de algemeen verbindende voorschriften die de gemeente dient vast te stellen: de parkeerverordening en de verordening parkeerbelasting en de beleidsregels zoals het uitgiftebesluit en het aanwijzingsbesluit.
Lees meerLaadpaalklevers
Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.
Lees meerOnderhoud parkeergarages gemeente Amsterdam uitbesteed
De gemeente Amsterdam exploiteert tientallen parkeergarages, deels onder gebouwen. Bij het onderhoud komt heel wat kijken. De gemeente slaat een nieuwe weg in door het onderhoud in zijn geheel uit te besteden.
Lees meerVexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst
Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen