Gratis parkeren op kenteken inbreuk op privacy?

Gepubliceerd op: 22 juli 2025

Een inwoner van Wageningen procedeert al jarenlang over de vraag of hij recht heeft op anonimiteit bij het parkeren. De Raad van State bepaalt maandag of de Autoriteit Persoonsgegevens de gemeente strenger had moeten aanpakken. Zo staat op binnenlandsbestuur.nl 

 

Geen blauwe parkeerschijf
In 2020 voerde gemeente Wageningen kentekenparkeren in. In een deel van het centrum kunnen bestuurders maximaal een uur gratis parkeren op kenteken. De blauwe parkeerschijf wordt niet meer geaccepteerd door de gemeente. De Wageninger is volgens Privacy First een gecertificeerde privacy professional. Hij is van mening dat de gemeente een Data Protection Privacy Impact Assessment (DPIA) had moeten uitvoeren. Ook is de gemeenten volgens hem verplicht om een anoniem alternatief te bieden voor het kentekenparkeren. Daarom zou de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moeten optreden tegen het college, omdat de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wordt overtreden.

 

Principezaak
Maar de AP ziet er geen overtreding van de AVG in. De rechtbank gaf de toezichthouder twee jaar geleden gelijk, omdat er geen sprake is van stelselmatige monitoring. Controles worden met de hand uitgevoerd en als een parkeerboete is betaald, worden de verwerkte gegevens binnen 48 uur verwijderd.

 

Volgens Privacy First gaat de zaak ondertussen over meer dan over de vraag of de blauwe parkeerschijf nog wel een toekomst heeft. ‘In deze zaak gaat het ook om de verplichting dat de verwerkingsverantwoordelijke (gemeente) een privacy impact assessment laat uitvoeren en redelijke anonieme alternatieven voor de verwerking meeneemt in haar uitvoeringsbeleid.’ De inwoner stelt dat de AP zich veel te makkelijk van haar toezichtstaak afmaakt. Volgende week maandag dient het hoger beroep bij de Raad van State.

 

Meer informatie
> Bron: binnenlandsbestuur.nl 

Tags

kentekenparkeren rechtszaak AVG

Meer nieuws

Aan buitenlandse verkeersboete ontsnap je niet meer

Voertuigautoriteiten binnen de Europese Unie (EU) stellen hun kentekenregisters open voor afhandeling van verkeersboetes. De voertuigautoriteit in Nederland is de RDW.

Lees meer

Steeds vaker betaald parkeren: is parkeerbelasting een melkkoe voor gemeenten?

Nieuwsberichten over parkeergeld roepen vaak veel negatieve reacties op. "Parkeerbelasting is puur de gemeentekas spekken" of "Burgers pesten, dat doen ze graag de politieke elite." Giuliano Mingardo beantwoord 5 prangende vragen.

Lees meer

Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving

De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.

Lees meer

Expertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?

Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.  

Lees meer

Amsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden

Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.

Lees meer

Mogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers

Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.

Lees meer
1 27 28 29 30 31 53

Nog geen lid?

Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:

  • Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
  • Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
  • Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen
Meer voordelen als lid