Gratis parkeren op kenteken inbreuk op privacy?
Een inwoner van Wageningen procedeert al jarenlang over de vraag of hij recht heeft op anonimiteit bij het parkeren. De Raad van State bepaalt maandag of de Autoriteit Persoonsgegevens de gemeente strenger had moeten aanpakken. Zo staat op binnenlandsbestuur.nl
Geen blauwe parkeerschijf
In 2020 voerde gemeente Wageningen kentekenparkeren in. In een deel van het centrum kunnen bestuurders maximaal een uur gratis parkeren op kenteken. De blauwe parkeerschijf wordt niet meer geaccepteerd door de gemeente. De Wageninger is volgens Privacy First een gecertificeerde privacy professional. Hij is van mening dat de gemeente een Data Protection Privacy Impact Assessment (DPIA) had moeten uitvoeren. Ook is de gemeenten volgens hem verplicht om een anoniem alternatief te bieden voor het kentekenparkeren. Daarom zou de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moeten optreden tegen het college, omdat de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wordt overtreden.
Principezaak
Maar de AP ziet er geen overtreding van de AVG in. De rechtbank gaf de toezichthouder twee jaar geleden gelijk, omdat er geen sprake is van stelselmatige monitoring. Controles worden met de hand uitgevoerd en als een parkeerboete is betaald, worden de verwerkte gegevens binnen 48 uur verwijderd.
Volgens Privacy First gaat de zaak ondertussen over meer dan over de vraag of de blauwe parkeerschijf nog wel een toekomst heeft. ‘In deze zaak gaat het ook om de verplichting dat de verwerkingsverantwoordelijke (gemeente) een privacy impact assessment laat uitvoeren en redelijke anonieme alternatieven voor de verwerking meeneemt in haar uitvoeringsbeleid.’ De inwoner stelt dat de AP zich veel te makkelijk van haar toezichtstaak afmaakt. Volgende week maandag dient het hoger beroep bij de Raad van State.
Meer informatie
> Bron: binnenlandsbestuur.nl
Meer nieuws
7 basisregels om aan de eisen voor noodverlichting te voldoen
Net als voor veel andere locaties waar veel mensen komen, geldt ook voor parkeergarages dat noodverlichting verplicht is. We zetten een aantal basisregels voor noodverlichting op een rij.
Lees meer90% van de publieke parkeerdata op orde
Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft na een looptijd van vijf jaar 90% van de publieke parkeerdata op orde gekregen. De samenwerking tussen het Ministerie en SHPV leidde tot betere parkeerinformatie.
Lees meerRaad Amersfoort stemt ondanks referendum wel in met parkeerplannen
De gemeente Amersfoort zet de bekritiseerde parkeerplannen door, ondanks de massale tegenstem bij het referendum. Coalitiepartijen kwamen 19 december 2023 met een aantal aanpassingen aan het beleid.
Lees meerHet belang van een goede definitie voor deelmobiliteit voor gemeenten
Dit artikel richt zich op betekenis van een geschikte definitie voor deelmobiliteit voor deelmobiliteitsbeleid van decentrale overheden.
Lees meerDefinitie deelmobiliteit, een uitdaging voor beleidsmakers
Op dit moment bestaat er zowel in de maatschappij alsook in de wetenschap nog geen overeenstemming over een definitie van deelmobiliteit.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Fenny Waalkens
Parkeren wordt vaak als ‘negatief’ gezien: te weinig, te duur, niet goed geregeld … Ik wil juist het tegenovergestelde laten zien, dat parkeren iets toevoegt aan de klantbeleving.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen