Gemeente Zwolle maakt ruimte voor groei met strategie voor mobiliteitshubs

Gepubliceerd op: 07 oktober 2024

De gemeente Zwolle werkt aan een plan om de komende jaren mobiliteitshubs in de stad te ontwikkelen. Dit zijn plekken waar verschillende vormen van vervoer samenkomen, zoals fietsen, auto’s en openbaar vervoer. Deze hubs helpen de stad om te groeien en ruimte te maken voor nieuwe woningen. Zwolle blijft namelijk groeien en de ruimte in de stad wordt steeds schaarser. Het college van B en W heeft een strategie uitgewerkt voor de ontwikkeling van deze mobiliteitshubs, die ze nu voorleggen aan de gemeenteraad. Het doel is om Zwolle de komende tien tot twintig jaar leefbaar, gastvrij, gezond en goed bereikbaar te houden.

 

Wat zijn Mobiliteitshubs?
Mobiliteitshubs zijn goed toegankelijke locaties waar mensen hun auto kunnen parkeren en kunnen overstappen op een ander (schoner) vervoermiddel. Ook worden er, mede afhankelijk van het soort hub en de behoefte van de omgeving, voorzieningen in geplaatst als pakketkluisjes, is het een plek waar mensen een deelauto kunnen gebruiken of waar ze boodschappen kunnen doen en een plek waar zonnepanelen duurzame energie opwekken.

 

Stad moet leefbaar, bereikbaar, veilig én gastvrij blijven
Wethouder Gerdien Rots: ‘Het aantal inwoners van Zwolle is verdubbeld sinds de jaren ’60, er zijn maar liefst twintig keer zoveel auto’s bijgekomen en de stad krijgt steeds meer bezoekers. En we blijven groeien; we breiden het woningaanbod in het centrumgebied uit met maar liefst achtduizend extra woningen. Deze groei is vooral voorzien in het historische centrum, Spoorzone en de Nieuwe Veemarkt. We willen als stad een interessante plek blijven om te wonen, ondernemen, werken en te verblijven. Dat betekent dat we met een andere blik naar de beschikbare ruimte moeten kijken. Door auto’s in gebouwde voorzieningen te parkeren, creëren we ruimte op straat. Ruimte voor jou, ruimte voor elkaar. Vorig jaar hebben we al een belangrijke stap gezet om deze ontwikkeling mogelijk te maken door de uitgangspunten hiervoor in de ‘Parkeerstrategie 2040’ vast te leggen. Met de mobiliteitshubs creëren we meer ruimte voor elkaar’.

 

Verschillende soorten hubs
Er komen verschillende soorten hubs. Voor de bezoekers en bewoners van het centrum komen er centrum- en buurthubs. Deze hubs zijn ook voor nieuwe grootschalige woningbouwgebieden in bijvoorbeeld Noorderkwartier, Weezenlanden-Noord, Roelenkwartier en Nieuwe Veemarkt en de Spoorzone. Daaromheen zijn kleinschalige buurt- en microhubs gepland. Deze zijn bedoeld om voor de bestaande gebruikers van de stad. Tot slot worden stadsrand-, en regiohubs voorzien. Deze komen verder weg van het centrumgebied om bijvoorbeeld werknemers eerder te ontvangen zodat ze duurzaam verder kunnen reizen naar hun eindbestemming.

 

Meer informatie
> Bron: lees meer op www.zwolle.nl
> Bekijk de volledige Adaptieve Ontwikkelstrategie Mobiliteitshubs Zwolle of bekijk de praatplaat.
> Gemeente Zwolle, lid van Vexpan en Commissie Gemeenten

Tags

Gemeente Zwolle mobiliteitshub

Meer nieuws

Van parkeergarage naar mobiliteits- en energiehub is een gezamenlijke puzzel

Hoe kun je samen met diverse partijen van parkeergarages mobiliteitshubs maken, als basis voor zowel mobiliteit als energie? Hierover spraken diverse gasten uit de parkeerwereld inspirerend

Lees meer

Mobiliteitshubs en de parkeersector

Mobiliteitshubs staan volop in de belangstelling, en kunnen kansen bieden voor beleidsmakers en andere stakeholders. Het KiM heeft onderzocht wat de potentie van hubs is, en welke succesvoorwaarden daarbij

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer

Succesvolle mobiliteitshub met de juiste inzet van parkeren

Waar moet je aan denken bij het inrichten van een mobiliteitshub of knooppunt? En hoe zet je parkeerinstrumenten in? De nieuwe 'Leidraad parkeren bij knooppunten en mobiliteitshubs’

Lees meer

KiM onderzoekt kansen mobiliteitshubs

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht kansen en uitdagingen voor mobiliteitshubs in het rapport ‘Verkenning van het concept mobiliteitshub.’

Lees meer

Primeur: energiepositieve houten parkeerhub

Continental Car Parks heeft een nieuw bouwsysteem ontwikkeld voor een energiepositieve houten parkeervoorziening. Het concept genaamd CircuHUB is speciaal

Lees meer
1 2 3 4 5

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief