Gemeente Groningen neemt plaatsen laadpalen in eigen beheer
Heijmans Infra BV gaat de komende jaren de laadpalen voor elektrische voertuigen leveren en plaatsen in de gemeente Groningen. Het netwerk van laadpalen in de gemeente wordt de komende drie jaar met 300 tot 500 palen uitgebreid.
Regie in eigen hand
De gemeente neemt het plaatsen van laadpalen daarmee in eigen beheer. Een deel van het werk wordt uitbesteed aan Heijmans. ‘Met Heijmans Infra hebben we een ervaren aannemer gevonden op het gebied van het plaatsen en beheren van openbare laadpalen’, aldus wethouder Philip Broeksma (duurzame mobiliteit): ‘De laadpalen worden onder regie van de gemeente geplaatst. De kosten en opbrengsten en daarmee de sturing op het realiseren van een dekkend netwerk liggen bij de gemeente. Wat ons betreft gaat de pauzeknop eraf en gaan we meer en sneller laadpalen plaatsen.’
Mensen mobiel houden
De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s in Groningen de komende vijftien jaar zal stijgen tot 50.000. Om die overgang naar elektrisch rijden goed te laten verlopen is dekkend netwerk nodig in woonwijken en op bedrijventerreinen. Waldeck Podgorski, Directeur van Heijmans: ‘Het Nederlandse wagenpark elektrificeert in rap tempo. Logisch ook, want elektrisch rijden biedt veel voordelen, voor de automobilist maar ook een schonere lucht voor iedereen. Voor openbare laadpalen als deze in Groningen, is het van belang dat een laadpaal zo veel mogelijk auto’s bedient en tot zo min mogelijk klachten leidt. Zo blijven mensen mobiel. Wij zijn blij dat we daar aan bij kunnen dragen.’
Van concessie- naar opdrachtmodel
In de Visie Openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025 heeft de gemeente zich in 2020 al uitgesproken vóór een snelle transitie naar emissievrij vervoer. De gemeente is er veel aangelegen dat inwoners bij de aanschaf van een auto kiezen voor een elektrische auto en niet voor een auto op fossiele brandstoffen. Belangrijke voorwaarde is wel dat er dan een dekkend netwerk van (openbare) laadpalen komt en de inwoners erop kunnen vertrouwen dat er altijd wel een laadpaal dichtbij is. Tot voor kort werden de palen geplaatst door Allego. De gemeente stapt nu af van dit zogeheten concessiemodel en regelt het plaatsen voortaan zelf, daarmee wordt gekozen voor meer regie in levering, plaatsing en communicatie met inwoners. Allego exploiteert nog wel een paar jaar de laadpalen die zij de afgelopen jaren hebben geplaatst.
Sinds begin dit jaar zijn er al 128 aanvragen voor laadpalen binnen gekomen bij de gemeente. De eerste palen worden naar verwachting eind dit jaar geplaatst.
Meer informatie
> Persbericht en foto van de gemeente Groningen, lid Vexpan
Meer nieuws
Elektrisch laden in gemeentelijke garages Rotterdam op stoom
Rotterdam heeft in 2020 ambitieuze doelstellingen geformuleerd om binnen enkele jaren in al haar garages elektrisch laden mogelijk te maken. Zij volgt daar een meersporenbeleid
Lees meerVerantwoordelijkheden en risico’s bij laadpalen in parkeergarages
Nederland ziet steeds meer elektrische auto’s en daarmee ook een groeiende vraag naar laadpalen. Tegelijkertijd zijn veel private en publieke garage-eigenaren en VvE’s beducht voor de gevaren die laadpalen in garages
Lees meerVvE's bang voor elektrische auto in garage
Media berichten dat verenigingen van eigenaren (VvE’s) elektrische auto’s soms weigeren in de garages onder hun appartementencomplex uit toenemende vrees voor brand
Lees meerVerkoop elektrische auto's in de lift en meer subsidiebudget 2022
Elektrisch rijden zit in de lift. Het aandeel elektrische auto’s in de totale verkoop steeg van 12% in 2019 naar 22% in 2020. Dit blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s 2021.
Lees meer'Opladen elektrische voertuigen steeds meer op werk'
E-mobility specialist CTEK voorspelt een aanzienlijke groei in het laden van elektrische voertuigen (EV’s) op bestemmingen zoals kantoren en andere werkplekken.
Lees meerParkeergarage waar auto's stroom opladen én leveren
De nieuwe generatie auto’s met batterij laadt straks niet alleen op, maar levert ook stroom aan het net als het nodig is. Dit ‘bidirectionele laden’ heeft in ieder geval volgens de gemeente Utrecht
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.