Gemeente Groningen blij met eerste effecten nieuwe parkeermaatregelen
Het gemeentebestuur van Groningen heeft woensdag de eerste resultaten van het nieuwe parkeerbeleid gedeeld. Sinds begin dit jaar gelden in verschillende wijken nieuwe parkeerregels, inclusief een aangepaste bezoekersvergunning. Volgens het college heeft dit geleid tot meer ruimte voor bewoners en bezoekers en een daling van de parkeerdruk in de wijken waar betaald parkeren is ingevoerd. Zo is te lezen op oogtv.nl
De bezoekersvergunning werd vorig jaar aangepast naar een systeem van 150 uur per jaar, met een vast tarief van 37,50 euro en een bijkoopprijs van 0,50 euro per uur. Het college constateert nu dat zo’n 85 procent van de vergunninghouders daardoor minder betaalt dan voorheen. Bewoners die veel bezoek hebben, kunnen volgens het college bij de tariefverlaging nog steeds voordeliger uitkomen.
Door de nieuwe regeling is het aantal bezoekersvergunningen flink gestegen: bijna vijfduizend vergunningen extra, een stijging van ongeveer 21 procent. Volgens de gemeente biedt dit voldoende parkeermogelijkheden voor de meeste bewoners. Daarom kunnen de prijzen nu ook deels omlaag: het college stelt voor het tarief te verlagen naar 25 euro per jaar en het bijkooptarief naar veertig cent per uur.
Ook maatschappelijke parkeervergunningen werk goed, aldus het gemeentebestuur. Organisaties zoals vrijwilligersclubs en hobbyverenigingen gaan over van een weeksaldo naar een maandsaldo van 150 uur. Het tarief is bijna gehalveerd van 131,40 naar 65,70 euro. Dit moet het gebruik van de vergunning toegankelijker maken en tegelijk het parkeren op straat beter reguleren.
Voor nu concludeert het college daarom dat de eerste resultaten positief uitpakken voor bewoners, bezoekers en maatschappelijke organisaties. Maar de gemeente benadrukt dat de effecten van alle maatregelen pas volledig zichtbaar zullen zijn in 2026, wanneer een jaar van gegevens beschikbaar is. Dan volgt ook een volledige evaluatie van het pakket parkeermaatregelen. Lees meer op oogtv.nl
Meer informatie
> Bron: oogtv.nl
> Brief gemeente Groningen: Voortgang Pakket Parkeermaatregelen
Meer nieuws
Expertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen
In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn.
Lees meerGemeente Hardenberg evalueert en actualiseert gereguleerd parkeren
Net als in vergelijkbare gemeenten in de regio was in de Hardenbergse samenleving discussie over het geldende parkeerbeleid.
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerOpen parkeerdata: een must
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ((IenW) hebben de handen ineengeslagen om parkeerdata beter te ontsluiten. Over vier jaar moet 95 procent van deze data als open data beschikbaar zijn.
Lees meerParkeren en gebiedsontwikkeling rond knooppunten
De afgelopen jaren is uit meerdere onderzoeken gebleken dat parkeerbeleid groot effect kan hebben op duurzame gebiedsontwikkeling met laag autobezit- en gebruik.
Lees meerParkeergarages Lammermarkt en Garenmarkt: Een aantrekkelijk entree naar de stad
Om de Leidse binnenstad aantrekkelijk en bereikbaar te houden heeft het gemeentebestuur in 2010 opdracht gegeven om twee ondergrondse parkeergarages te bouwen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.