Fiets wint terrein op de auto: Wijchen neemt stappen naar duurzamer parkeerbeleid
De auto voor de deur parkeren? In het nieuwe parkeerbeleid van Wijchen is dat niet meer vanzelfsprekend. Er komen meer parkeerplekken voor fietsen en meer groen. ,,Maak je meer parkeerplaatsen voor auto’s, dan holt de leefbaarheid achteruit.”
Verantwoordelijk wethouder Twan van Bronkhorst maakt allereerst duidelijk dat bestaande parkeervoorzieningen in principe niet veranderen. ,,De bereikbaarheid van de auto blijft belangrijk.” Én: ,,Parkeren blijft gratis in Wijchen, voor iedereen.”
Maar meer parkeerplaatsen aanleggen in bestaande wijken, dat gaat niet gebeuren, volgens Van Bronkhorst. ,,Dan holt de leefbaarheid van een wijk achteruit.” Het is juist de bedoeling om de parkeernorm per woning naar beneden te brengen. ,,We willen meer milieubewuste keuzes maken, de auto mag iets minder nadrukkelijk in beeld.”
Het college is al een paar jaar bezig om te bepalen waar het nieuwe parkeerbeleid aan moet voldoen. De gemeenteraadsleden leverden uitgebreid input en ook de inwoners van de gemeenten werden betrokken. ,,Vorig jaar hebben we een avond georganiseerd. Daar gaven bewoners aan wel tevreden te zijn met de huidige parkeervoorzieningen. Dat was een positieve opsteker.” In juni is de gemeenteraad akkoord gegaan.
Meer informatie
> Lees het hele artikel in De Gelderlander
> Beleidsregels parkeernormen gemeente Wijchen
Meer nieuws
Expertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen
In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn.
Lees meerGemeente Hardenberg evalueert en actualiseert gereguleerd parkeren
Net als in vergelijkbare gemeenten in de regio was in de Hardenbergse samenleving discussie over het geldende parkeerbeleid.
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerOpen parkeerdata: een must
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ((IenW) hebben de handen ineengeslagen om parkeerdata beter te ontsluiten. Over vier jaar moet 95 procent van deze data als open data beschikbaar zijn.
Lees meerParkeren en gebiedsontwikkeling rond knooppunten
De afgelopen jaren is uit meerdere onderzoeken gebleken dat parkeerbeleid groot effect kan hebben op duurzame gebiedsontwikkeling met laag autobezit- en gebruik.
Lees meerParkeergarages Lammermarkt en Garenmarkt: Een aantrekkelijk entree naar de stad
Om de Leidse binnenstad aantrekkelijk en bereikbaar te houden heeft het gemeentebestuur in 2010 opdracht gegeven om twee ondergrondse parkeergarages te bouwen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.