Fiets wint terrein op de auto: Wijchen neemt stappen naar duurzamer parkeerbeleid
De auto voor de deur parkeren? In het nieuwe parkeerbeleid van Wijchen is dat niet meer vanzelfsprekend. Er komen meer parkeerplekken voor fietsen en meer groen. ,,Maak je meer parkeerplaatsen voor auto’s, dan holt de leefbaarheid achteruit.”
Verantwoordelijk wethouder Twan van Bronkhorst maakt allereerst duidelijk dat bestaande parkeervoorzieningen in principe niet veranderen. ,,De bereikbaarheid van de auto blijft belangrijk.” Én: ,,Parkeren blijft gratis in Wijchen, voor iedereen.”
Maar meer parkeerplaatsen aanleggen in bestaande wijken, dat gaat niet gebeuren, volgens Van Bronkhorst. ,,Dan holt de leefbaarheid van een wijk achteruit.” Het is juist de bedoeling om de parkeernorm per woning naar beneden te brengen. ,,We willen meer milieubewuste keuzes maken, de auto mag iets minder nadrukkelijk in beeld.”
Het college is al een paar jaar bezig om te bepalen waar het nieuwe parkeerbeleid aan moet voldoen. De gemeenteraadsleden leverden uitgebreid input en ook de inwoners van de gemeenten werden betrokken. ,,Vorig jaar hebben we een avond georganiseerd. Daar gaven bewoners aan wel tevreden te zijn met de huidige parkeervoorzieningen. Dat was een positieve opsteker.” In juni is de gemeenteraad akkoord gegaan.
Meer informatie
> Lees het hele artikel in De Gelderlander
> Beleidsregels parkeernormen gemeente Wijchen
Meer nieuws
Samenwerking Vexpan-leden WPS en ParkBee
Door de integratie met WPS kunnen parkeerexploitanten parkeerplaatsen toevoegen aan het ParkBee platform en de gebruikers hiervan bereiken. Wat een stroom van verkeer naar de parkeerlocatie genereert.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Wim van der Heide
Wim van der Heide, Business Development Manager bij Ballast Nedam Park & Connect, kwam via onderzoek naar mechanische parkeersystemen in aanraking met de parkeerwereld.
Lees meerWelk beleid op deelmobiliteit? | MaaS Kenniscafé
Een samenhangende en duidelijke visie over het beleid rondom deelmobiliteit is nodig om het gebruik te stimuleren. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit gaat daarbij helpen.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 5: Jurisprudentie
In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering gaat het over jurisprudentie. Tot op de dag van vandaag wordt er tegen opgelegde naheffingen bezwaar gemaakt. In een aantal gevallen gaat de bezwaarmaker als hij van de belastingrechter geen gelijk krijgt naar het gerechtshof en soms zelfs naar de Hoge Raad.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 4: Bebording
In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering kijken we terug op de ontwikkeling van de bebording. Via bebording herkent de parkeerder het ter plaatse geldende parkeerregiem.
Lees meerRotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente
Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.