Evolutie van Verkeersinformatie: Real Time Traffic Information (RTTI) Sleutel tot Slimme Mobiliteit
In een wereld waarin mobiliteit een cruciale rol speelt in ons dagelijks leven, is de behoefte aan actuele, nauwkeurige en relevante verkeersinformatie groter dan ooit.
Op 1 januari 2025 gaat de herziene Europese RTTI-verordening (Real Time Traffic Information) in.
Ties de Groot bestuurslid Vexpan
Houders van databronnen worden verplicht om deze data real time en van goede kwaliteit aan te bieden. Serviceproviders moeten vervolgens deze data ook in hun diensten verwerken, mits de data van goede kwaliteit is en bruikbaar is. De regelgeving beoogt een dialoog tussen datahouder en datagebruiker, waarbij beide partijen verantwoordelijk zijn in het proces voor de kwaliteit van de data.
Voor wegbeheerders zijn de voordelen dat ze enige invloed kunnen krijgen op routekeuzes door serviceproviders, meer verkeersveiligheid door diensten als ISA, een boodschap bij een weggebruiker laten komen zonder dat daar altijd een DRIP voor nodig is. Maar het vraagt wel kwalitatieve en actuele data – Real Time – en daarmee de nodige inspanningen om de data inderdaad real time te krijgen en te houden.
RTTI is niet zomaar een stap vooruit in navigatiesystemen; het vertegenwoordigt een cruciale stap in de richting van slimmere, efficiëntere en duurzamere mobiliteit. Met behulp van technologieën, zoals GPS, gegevensverwerking en connectiviteit, biedt RTTI bestuurders real time inzicht in de verkeersomstandigheden, waardoor ze files kunnen vermijden, reistijden kunnen optimaliseren en hun rit aanzienlijk comfortabeler en veiliger kunnen maken.
Dit artikel van CROW van Gerard van Dijck Kenniswerker CROW verkent RTTI verordening en beschrijft tegelijkertijd de impact ervan op verkeersmanagement, veiligheid en duurzaamheid. Er wordt ook ingegaan op de uitdagingen en kansen die gepaard gaan met de implementatie van RTTI.
> Meer informatie Verkeerdata en download RTTI

Meer nieuws
Kleine stapjes met elektrische stepje
Ook in het Nederlandse straatbeeld worden elektrische stepjes waargenomen, maar zijn ze vooral privébezit. Maar mag dit eigenlijk wel?
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk
In de serie markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk, Vice President Business Line Management & Marketing op het hoofdkantoor van SKIDATA in Salzburg.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 7: Beschouwing
Fiscalisering: In dit laatste artikel van de serie wordt vooral vooruitgekeken en daarbij worden een paar veelbelovende nieuwe initiatieven besproken.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 6: Organisatie/ontwikkelingen
Fiscalisering: Kennisontwikkeling, opleiding, de omvang van de fiscalisering, organisatorische ontwikkelingen, efficiency en effectiviteit.
Lees meerDeelauto’s: wat is de reductiefactor?
Door bij nieuwbouw/renovatie deelauto’s in te zetten kan vaak het aantal nieuw te realiseren parkeerplaatsen worden verminderd. Maar hoe groot mag die afslag zijn?
Lees meerHandhaven met de scanauto; een (r)evolutie in de stad
Om de binnenstad wél leefbaar en bereikbaar te houden zoeken steden continu naar instrumenten die hieraan kunnen bijdragen, zoals de scanauto.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.