ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten

Gepubliceerd op: 28 maart 2025

Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden. Door de laadvraag geografisch te verplaatsen kan er vaak meer en mogelijk sneller, zelfs in tijden van netcongestie. Dat is de centrale gedachte achter ‘laadplanologie’.

 

ElaadNL
Rutger de Croon en Annabel van Zante van kenniscentrum ElaadNL introduceren het nieuwe concept van laadplanologie in een white paper en nodigen lezers uit om mee te denken met het verder uitwerken van het concept en de daaruit voortvloeiende oplossingsrichtingen.

 

Een aantal ontwikkelingen maakt volgens De Croon en Van Zante dat laadplanologie cruciaal is. De ruimtelijke puzzel wordt in Nederland steeds complexer. Er zijn diverse ruimteclaims ontstaan door bijvoorbeeld woningbouw, natuurversterking en infrastructuur. Een net zo belangrijke ontwikkeling is netcongestie. Centraal bij laadplanologie staat de vraag waar elektrische auto’s, bussen, trucks en ander elektrisch vervoer het beste opgeladen kunnen worden rekening houdend met ten eerste de situatie op het stroomnet, ten tweede het laadgedrag en ten derde de behoefte van andere elektriciteitsvragers. Door rekening te houden met deze 3 factoren bij de invulling van de fysieke ruimte worden slimmere keuzes gemaakt bij het plannen van de locatie, en vorm, van laadinfrastructuur.

 

Meer informatie
> Beeld: ElaadNL
> Lees verder: Bron: ElaadNL

Tags

e-laden laadplanologie netcongestie

Meer nieuws

Rotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente

Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.

Lees meer

Nieuwe regelgeving voor veilige oplaadpunten in parkeergarages

Om te zorgen dat nieuwe laadpunten in parkeergarages veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast. Dat heeft gevolgen voor eigenaren en beheerders van garages.

Lees meer

Laadpaalklevers

Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.

Lees meer

Hyper-efficiënte elektrische auto’s besparen potentieel 2,2 miljard euro aan verzwaringen

Hyper-efficiënte elektrische auto’s kunnen een positieve bijdrage leveren aan de energietransitie én de benodigde investeringen in de energie-infrastructuur verlagen.

Lees meer

Vexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst

Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.

Lees meer

Gemeente Groningen neemt plaatsen laadpalen in eigen beheer

Heijmans Infra BV gaat de komende jaren de laadpalen voor elektrische voertuigen leveren en plaatsen in de gemeente Groningen. Het netwerk van laadpalen in de gemeente wordt de komende drie jaar met 300 tot 500 palen uitgebreid.

Lees meer
1 13 14 15 16 17 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief