College Amstelveen nieuw voorstel parkeerbeleid na bezwaren

Gepubliceerd op: 28 januari 2025

Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast. Het eerder voorgestelde strakke invoeringsschema is losgelaten. Dit is te lezen op de site van de gemeente. In februari en maart neemt de raad hierover een besluit. 

 

Aanpassing na inspraak
Het college had in november 2024 een plan gepresenteerd om proactief betaald parkeren in te voeren in wijken waar parkeeroverlast werd verwacht. Hierop kwamen tijdens de inspraakperiode echter veel bezwaren van inwoners binnen die momenteel geen parkeerdruk ervaren in hun wijk. Onder de bezwaren bevond zich een petitie met meer dan 6.000 handtekeningen. Het college heeft daarom besloten het oorspronkelijke voorstel in te trekken.

 

Flexibel invoeringsbeleid
Met het nieuwe beleid wordt betaald parkeren alleen ingevoerd in wijken zoals Westwijk, Middenhoven en Waardhuizen als er sprake is van aantoonbare parkeeroverlast en voldaan wordt aan de eisen. Daarbij wordt sneller ingegrepen bij lokale problemen, zoals bij appartementencomplexen. Zo blijft het beleid flexibel en gericht op het zoveel mogelijk behartigen van de belangen van inwoners, ondernemers en bezoekers.

 

Nieuwe maatregelen en verbeteringen
Het toekomstige parkeerbeleid biedt ook ruimte voor verbetering van vergunningen, zoals gratis vergunningen voor Amstelveenpas-houders en aangepaste regelingen voor mantelzorgers en dienstverlenende beroepsgroepen. Daarnaast zal lokale parkeeroverlast sneller aangepakt kunnen worden en wordt het mogelijk om bij overlast betaald parkeren uit te breiden naar ’s avonds en zaterdagen. 2 keer per jaar worden parkeermetingen uitgevoerd, die dit proces moeten ondersteunen.

 

Meer informatie
> Lees verder

Tags

betaald parkeren parkeerbeleid beleid gemeenten

Meer nieuws

Samenwerking Vexpan met HAN Automotive

Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Henk Steennis

Een interview met een markant persoon uit de parkeerwereld: Henk Steennis. "Blijf altijd denken vanuit de gebruiker".

Lees meer

Nota parkeernormen en open normen in een bestemmingsplan: hoe toetst de bestuursrechter?

Als de Afdeling bestuursrechtspraak de hier besproken conclusie overneemt, dan heeft dat voor de praktijk tot gevolg dat onherroepelijke planregels rondom parkeren die worden uitgewerkt bij beleidsregel toch nog aan een volledige rechterlijke toets onderworpen kunnen worden in een procedure tegen een verleende omgevingsvergunning.

Lees meer

Volautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend

De garage, die bovenop het metrostation ligt, telt 270 parkeerplekken en zit op een heel andere manier in elkaar dan de meeste parkeergarages.

Lees meer

Parkeernormen voor sociale woningbouw vaak te hoog en ‘niet-passend’

Nog steeds zijn parkeeernormen vaak 1-op-1 gebaseerd op landelijke parkeerkencijfers, terwijl er tussen provincies (en zelfs tussen gemeenten met een gelijke stedelijkheidsgraad binnen dezelfde provincie) grote verschillen zijn in autobezit.

Lees meer

Ook Groningen introduceert de maatschappelijke parkeervergunning

De uitbreiding van betaald parkeren in stad Groningen leidt ertoe dat (steeds meer) vrijwilligers niet altijd kosteloos kunnen parkeren, indien de organisatie geen of onvoldoende parkeerplaatsen heeft op eigen terrein.

Lees meer
1 25 26 27 28 29 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief