Buiten grote stad steeds afhankelijker van auto

Gepubliceerd op: 22 februari 2022

Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat melden onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie ‘Het wijdverbreide autobezit in Nederland’.

 

De afstanden tot werk, sociaal netwerk en voorzieningen nemen toe en het ov biedt steeds minder vaak een goed alternatief. In de grote steden verliest de auto zijn aantrekkingskracht dankzij tal van alternatieven voor de eigen auto, parkeerregulering en verminderde reistijdwinsten met de auto. Terwijl het particulier autobezit per inwoner in de centrum-stedelijke gebieden daalde in het afgelopen decennium, steeg het autobezit in de meer landelijke gebieden duidelijk. Ten aanzien van het autogebruik is een soortgelijke trend zichtbaar.

 

Noodzaak
In de meest stedelijke gebieden van Nederland zegt 36% van de mensen steeds meer afhankelijk te zijn van de auto, terwijl dit aandeel in de meest landelijke gebieden bijna tweemaal zo groot is, namelijk 64%. 1 op de 3 respondenten in het KiM-onderzoek is het eens met de stelling ‘autobezit is geen vrije keuze, maar (bittere) noodzaak’.

 

Bezuinigen
Door de afhankelijkheid van de auto zijn er huishoudens die zich autobezit nauwelijks kunnen veroorloven, maar toch over een auto beschikken. Zij bezuinigen op andere huishoudposten om het voertuig te bekostigen. Volgens schattingen van het KiM gaat dit gedwongen autobezit op voor 5% á 6% van de Nederlanders met een auto. De overheid kan de financiële drempel voor het autobezit verlagen. Op individueel niveau kan dit soelaas bieden, maar de afhankelijkheid van de auto wordt hiermee niet kleiner. Het is ook geen antwoord voor mensen die niet kunnen, willen of mogen rijden, zoals jongeren, senioren of de circa 800.000 Nederlanders met een rijbewijs en rijangst.

 

Ecologische gevolgen
Daar komt bij dat iedere extra auto ecologische gevolgen heeft, zoals de uitstoot van 6,7 ton CO2 in het productieproces en de claim op grondstoffen, zoals ijzer, aluminium, rubber, olie en – tegenwoordig steeds vaker – op zeldzame aardmetalen.

 

Groter, krachtiger en zwaarder
Omdat de auto’s in het Nederlandse wagenpark steeds groter, krachtiger en zwaarder worden kunnen we spreken van SUV-icatie. Deze trend heeft onder andere negatieve gevolgen voor de veiligheid van de mensen op straat, de ruimtedruk en het materiaalgebruik. In 25 jaar tijd is de totale massa van de Nederlandse personenautovloot verdubbeld. Nieuw geregistreerde auto’s zijn gemiddeld 24 kg zwaarder dan die van het jaar daarvoor. Door de toepassing van grote batterijpakketten in nieuwe auto’s zal toename in de massa voorlopig ook doorzetten.

 

Publicaties
> Op de site van KiM staan 3 publicaties:
– brochure met een uitgebreide samenvatting van alle resultaten van het onderzoeksproject
– achtergrondrapportage met de maatschappelijke effecten van autobezit in meer detail
– achtergrondrapportage dat dieper ingaat op de determinanten waarmee de verschillen in autobezit beter verklaard kunnen worden. Dergelijke verklaringen bieden sturingsmogelijkheden voor het autobezit. De overheid stuurt nu al op dit autobezit via wegenbelasting, parkeervergunningen en aanschafsubsidies.

 

> Bron: www.kimnet.nl 

Tags

autobezit onderzoek

Meer nieuws

Aanpassing loonheffing: Parkeren auto werknemer tijdens vakantie

Gratis parkeren van de auto van werknemers in de omgeving van de werkplek tijdens de vakantie vormt belast loon in natura. Het Handboek Loonheffingen wordt op dit punt aangepast.

Lees meer

Gemeente Groningen blij met eerste effecten nieuwe parkeermaatregelen

Het gemeentebestuur van Groningen heeft de eerste resultaten van het nieuwe parkeerbeleid gedeeld. Sinds begin dit jaar gelden in verschillende wijken nieuwe parkeerregels, inclusief een aangepaste bezoekersvergunning.

Lees meer

Haarlemmers verontwaardigd: parkeerplekken gereserveerd voor deelauto's

De gemeente Haarlem heeft deze zomer 30 parkeerplekken in de stad exclusief toegewezen aan deelauto’s. De toewijzing past in het streven van het stadsbestuur naar meer deelauto's, maar bewoners zijn onaangenaam verrast.

Lees meer

Proef gemeente Zwolle: met benzineauto bij laadpaal parkeren

Met de benzineauto eindeloos op zoek naar een parkeerplaats, terwijl de vakken bij laadpalen leeg staan. Of andersom. Gemeente Zwolle start een nieuwe proef: laadpalen zonder gereserveerde parkeerplekken – ook benzineauto mag er staan.  

Lees meer

Vexpan vertegenwoordiging in nieuw bestuur EPA

De European Parking Association (EPA aisbl) heeft een nieuwe bestuurssamenstelling met daarin ook vertegenwoordiging van Vexpan leden. Theo Thuis, van Q-Park, is verkozen tot voorzitter en Peter Dingemans, bestuurslid Vexpan, is nu vice voorzitter.

Lees meer

Nederlandse winnaars European Parking Award 2025

Nederlandse inzendingen een European Parking Award hebben gewonnen: Vexpan lid Q-Park Nederland en EGIS Projects SAS (categorie 6 en 7). De prijzen zijn voor uitstekende prestaties in de parkeer- en mobiliteitssector.

Lees meer
1 2 3 4 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief