Buiten grote stad steeds afhankelijker van auto
Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat melden onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie ‘Het wijdverbreide autobezit in Nederland’.
De afstanden tot werk, sociaal netwerk en voorzieningen nemen toe en het ov biedt steeds minder vaak een goed alternatief. In de grote steden verliest de auto zijn aantrekkingskracht dankzij tal van alternatieven voor de eigen auto, parkeerregulering en verminderde reistijdwinsten met de auto. Terwijl het particulier autobezit per inwoner in de centrum-stedelijke gebieden daalde in het afgelopen decennium, steeg het autobezit in de meer landelijke gebieden duidelijk. Ten aanzien van het autogebruik is een soortgelijke trend zichtbaar.
Noodzaak
In de meest stedelijke gebieden van Nederland zegt 36% van de mensen steeds meer afhankelijk te zijn van de auto, terwijl dit aandeel in de meest landelijke gebieden bijna tweemaal zo groot is, namelijk 64%. 1 op de 3 respondenten in het KiM-onderzoek is het eens met de stelling ‘autobezit is geen vrije keuze, maar (bittere) noodzaak’.
Bezuinigen
Door de afhankelijkheid van de auto zijn er huishoudens die zich autobezit nauwelijks kunnen veroorloven, maar toch over een auto beschikken. Zij bezuinigen op andere huishoudposten om het voertuig te bekostigen. Volgens schattingen van het KiM gaat dit gedwongen autobezit op voor 5% á 6% van de Nederlanders met een auto. De overheid kan de financiële drempel voor het autobezit verlagen. Op individueel niveau kan dit soelaas bieden, maar de afhankelijkheid van de auto wordt hiermee niet kleiner. Het is ook geen antwoord voor mensen die niet kunnen, willen of mogen rijden, zoals jongeren, senioren of de circa 800.000 Nederlanders met een rijbewijs en rijangst.
Ecologische gevolgen
Daar komt bij dat iedere extra auto ecologische gevolgen heeft, zoals de uitstoot van 6,7 ton CO2 in het productieproces en de claim op grondstoffen, zoals ijzer, aluminium, rubber, olie en – tegenwoordig steeds vaker – op zeldzame aardmetalen.
Groter, krachtiger en zwaarder
Omdat de auto’s in het Nederlandse wagenpark steeds groter, krachtiger en zwaarder worden kunnen we spreken van SUV-icatie. Deze trend heeft onder andere negatieve gevolgen voor de veiligheid van de mensen op straat, de ruimtedruk en het materiaalgebruik. In 25 jaar tijd is de totale massa van de Nederlandse personenautovloot verdubbeld. Nieuw geregistreerde auto’s zijn gemiddeld 24 kg zwaarder dan die van het jaar daarvoor. Door de toepassing van grote batterijpakketten in nieuwe auto’s zal toename in de massa voorlopig ook doorzetten.
Publicaties
> Op de site van KiM staan 3 publicaties:
– brochure met een uitgebreide samenvatting van alle resultaten van het onderzoeksproject
– achtergrondrapportage met de maatschappelijke effecten van autobezit in meer detail
– achtergrondrapportage dat dieper ingaat op de determinanten waarmee de verschillen in autobezit beter verklaard kunnen worden. Dergelijke verklaringen bieden sturingsmogelijkheden voor het autobezit. De overheid stuurt nu al op dit autobezit via wegenbelasting, parkeervergunningen en aanschafsubsidies.
> Bron: www.kimnet.nl
Meer nieuws
Markante personen uit de parkeerwereld | Martin Bartels: ‘Correcte handhaving is het fundament voor parkeerbeheer’
Martin Bartels is al lange tijd werkzaam bij Parkeerbeheer in de gemeente Roosendaal. Met passie vertelt hij over zijn werk, over de stad en over de uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken heeft.
Lees meerOff-street parkeren zonder slagbomen
Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.
Lees meerNijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg
Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen voor de deur die de bewoners kwijtraken. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad.
Lees meerEindrapportage Deelmobiliteit in Gebiedsontwikkeling
In opdracht van het nationale samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit is een nader onderzoek gedaan naar casuïstiek, dilemma’s en al geleerde lessen van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling.
Lees meerVexpan vertegenwoordigd in nieuwe EPA werkgroep Handhaving
EPA, European Parking Association heeft een nieuwe werkgroep ingesteld: Enforcement. Wilco van de Vosse van Vexpan lid SHPV neemt hieraan deel. Zo is ook Vexpan vertegenwoordigd.
Lees meerNieuwe trend: kenteken verbergen om parkeerboete te voorkomen
In Rotterdam lijkt een nieuwe trend geboren: in verschillende wijken in de stad zijn auto's gespot waarvan op subtiele en minder subtiele wijze het kenteken is verstopt. Eigenaren hopen hiermee parkeerboetes te voorkomen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.