Betaald parkeren P+R Breukelen
Op 14 mei 2024 heeft Gedeputeerde Staten besloten betaald parkeren te gaan invoeren op P+R Breukelen en heeft de parkeertarieven bekend gemaakt. Met betaald parkeren zetten ze in op bewuster gebruik van P+R Breukelen. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen.
Station Breukelen groeit uit zijn jasje, het aantal reizigers stijgt. Het is voor veel reizigers een belangrijk overstappunt langs de A2 van auto op de trein naar Amsterdam of Utrecht.
P+R Breukelen biedt ruim 850 parkeerplaatsen om snel en comfortabel over te stappen van auto op het openbaar vervoer. Deze P+R is bedoeld voor automobilisten, in het bijzonder forensen, die de overstap op het openbaar vervoer willen maken. Op die manier draagt P+R Breukelen bij aan het afremmen van de toenemende druk op het regionale en landelijke wegennet. Betaald parkeren zal naar verwachting na de zomer 2024 worden ingevoerd.
Waarom betaald parkeren?
Betaald parkeren ontmoedigt het langparkeren door Schiphol-reizigers, carpoolers, werknemers en bezoekers uit de omgeving, en moedigt duurzame andere keuzes voor de auto aan. Als het aantal foutparkeerders afneemt, krijgen automobilisten die geen redelijk reisalternatief hebben meer ruimte om te parkeren. Ook neemt de drukte op de wegen niet toe. Mensen uit de omgeving kunnen de auto vaker thuis laten staan, en met de fiets of bus naar station Breukelen komen.
Weerstand, ook van gemeente
Tegen het plan van de provincie ontstond veel weerstand. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen het idee. Wethouder Hans van den Akker noemde het idee eerder een “onbegrijpelijke maatregel waardoor mensen de trein laten staan”. Ook lokale ondernemers vinden het plan niks. Toch werd het voorstel op 26 juni 2024 door de Provinciale Staten goedgekeurd.
Het provinciebestuur ging voor de stemming al gelijk aan de slag met het plan. De slagbomen staan er al, maar de automaten zijn nog wel ingepakt in zwart plastic.
Meer informatie
> Provincie Utrecht
> RTV Utrecht
Meer nieuws
Opsporen buitenlanders na parkeerovertreding niet mogelijk
Het lid van de Tweede Kamer Van Raak (SP) heeft op 7 juni 2019 aan de minister van Justitie en Veiligheid een vraag gesteld over het bericht dat buitenlanders parkeerboetes ontlopen. De minister heeft mede namens zijn collega’s op 11 juli 2019 geantwoord.
Lees meerMobiliteit & gedrag
Mobiliteit en parkeren zijn onlosmakelijk verbonden met menselijk gedrag. Waarom willen we allemaal zo dicht mogelijk bij onze voordeur of bestemming parkeren? En waarom vinden we betaald parkeren vaak te duur
Lees meerBeter omgaan met bestaande parkeerplekken
Steden staan voor een grote uitdaging. Door bevolkingsgroei en een stijging in autobezit neemt de parkeerdruk toe, terwijl ook de behoefte aan meer ruimte en duurzaamheid toeneemt.
Lees meerIs parkeerbeleid nog nodig?
Steeds minder gemeenten stellen parkeerbeleid op. Deze tendens sluit aan bij de constatering dat parkeren geen losstaand beleidsveld meer is
Lees meerParkeergarage Rokin: in alles uitdagend!
Hartje Amsterdam ter plaatse van Metrostation Rokin lag al jarenlang het casco van de gelijknamige parkeergarage.
Lees meerNorm toegankelijkheid gebouwen in aantocht
Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.