Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen

Gepubliceerd op: 27 september 2023

De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen. Daarbij keek het ook naar de rollen die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan innemen bij autoluw gemeentebeleid.

 

De aanpak van deze gemeenten richt zich op doelen van een brede welvaart, zoals bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid, en gezondheid. Denk aan het verbeteren van de leefomgeving, het stimuleren van lopen en fietsen, het verduurzamen van mobiliteit of het verbeteren van de verkeersveiligheid.

 

Maar waar loop je als gemeente tegenaan in de transitie naar autoluwe binnensteden en gebiedsontwikkelingen met ‘minimale parkeernormen’? De vier verschillende gemeenten Ede, Delft, Utrecht en Zwolle en projectontwikkelaar BAM delen hun ervaringen tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres van 12 oktober. Dit panelgesprek is onder leiding van Meindert Schut, dagvoorzitter en radiopresentator BNR.

 

Meer informatie
> Info over Vexpan Nationaal Parkeercongres 
> Download ‘Brochure en Achtergrondrapport – Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen’

Tags

autoluw publicatie KiM mobiliteitsplan

Meer nieuws

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Open parkeerdata: een must

Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ((IenW) hebben de handen ineengeslagen om parkeerdata beter te ontsluiten. Over vier jaar moet 95 procent van deze data als open data beschikbaar zijn.

Lees meer

Parkeren en gebiedsontwikkeling rond knooppunten

De afgelopen jaren is uit meerdere onderzoeken gebleken dat parkeerbeleid groot effect kan hebben op duurzame gebiedsontwikkeling met laag autobezit- en gebruik.

Lees meer

Parkeergarages Lammermarkt en Garenmarkt: Een aantrekkelijk entree naar de stad

Om de Leidse binnenstad aantrekkelijk en bereikbaar te houden heeft het gemeentebestuur in 2010 opdracht gegeven om twee ondergrondse parkeergarages te bouwen.

Lees meer

Opsporen buitenlanders na parkeerovertreding niet mogelijk

Het lid van de Tweede Kamer Van Raak (SP) heeft op 7 juni 2019 aan de minister van Justitie en Veiligheid een vraag gesteld over het bericht dat buitenlanders parkeerboetes ontlopen. De minister heeft mede namens zijn collega’s op 11 juli 2019 geantwoord.

Lees meer

Mobiliteit & gedrag

Mobiliteit en parkeren zijn onlosmakelijk verbonden met menselijk gedrag. Waarom willen we allemaal zo dicht mogelijk bij onze voordeur of bestemming parkeren? En waarom vinden we betaald parkeren vaak te duur

Lees meer
1 48 49 50 51 52 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief