Amsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden
Grote auto’s als SUV’s die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om ‘auto’s met overgewicht’ meer parkeergeld te laten betalen. De verkeerswethouder van Amsterdam geeft aan met interesse naar dit beleid te kijken.
‘Autobesitas’: dat is de nieuwe term waarmee Parijs de strijd aanbindt tegen SUV’s. In een plan van het stadsbestuur gaan auto’s met overgewicht meer parkeergeld betalen. Vanaf januari 2024 moeten nieuwe tarieven ingaan om ‘de ongebreidelde groei van het gewicht en de omvang van auto’s een halt toe te roepen’, volgens een persverklaring. Uit cijfers van de gemeente blijkt het aantal SUV’s in de stad met 60 procent te zijn toegenomen in de afgelopen vier jaar, en dat veroorzaakt steeds meer overlast.
Eerder kondigden onder meer het Franse Lyon en het Duitse Tübingen al aan dat parkeervergunningen voor grote auto’s fors duurder worden. Ook in Nederlandse steden groeit al enige tijd de ergernis over de impact van steeds grotere auto’s.
Meer nieuws
Vexpan in RTL Nieuws
RTL Nieuws bericht: 'Auto's in Europa zijn steeds breder, maar daar zijn de (smalle) straten en parkeerplaatsen niet op berekend.' Vexpan bestuurslid Peter Dingemans werkt mee aan het nieuwsitem.
Lees meerAantal parkeerplaatsen voor bezoekers bij woningen overgedimensioneerd
Is het gebruikelijke kengetal voor bezoekersparkeren van 0,3 parkeerplaatsen per woning nog wel actueel?
Lees meer'Flexibele parkeerplek is antwoord op autostroom'
Het aantal auto's in Nederland bereikt een recordhoogte. Hoe houden gemeenten de stad leefbaar en bereikbaar? Walther Ploos van Amstel reageert in Binnenlands Bestuur.
Lees meerParkeren onderwerp nieuwjaarstoespraken burgemeesters
Rondom het invoeren van nieuw parkeerbeleid organiseert de gemeente Haarlem een parkeerreferendum. In Amersfoort vond dit al plaats. Het is dan ook niet gek dat parkeren wordt aangehaald in de nieuwjaarstoespraken van de burgemeesters.
Lees meer7 basisregels om aan de eisen voor noodverlichting te voldoen
Net als voor veel andere locaties waar veel mensen komen, geldt ook voor parkeergarages dat noodverlichting verplicht is. We zetten een aantal basisregels voor noodverlichting op een rij.
Lees meer90% van de publieke parkeerdata op orde
Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft na een looptijd van vijf jaar 90% van de publieke parkeerdata op orde gekregen. De samenwerking tussen het Ministerie en SHPV leidde tot betere parkeerinformatie.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.