Almere zet in op meer autoluwe stad

Gepubliceerd op: 07 november 2025

De gemeente komt met een nieuw parkeerbeleid dat is gericht op een meer autoluwe stad. Leefbaarheid, maar wel in balans met bereikbaarheid, economische vitaliteit, ecologie en klimaatadaptatie. Het parkeerbeleid geeft invulling aan de doelstellingen uit de Mobiliteitsvisie Almere 2020-2030 en het Mobiliteitsplan Hart van de Stad Almere 2030-2040.

 

Almere groeit en die groei vraagt om slimme keuzes. We bouwen volop aan nieuwe woningen, breiden voorzieningen uit, creëren extra banen en maken het centrum groener en aantrekkelijker. ‘Tegelijk zorgen we ervoor dat iedereen zich makkelijk kan blijven verplaatsen – óók met de auto.’ Zo blijft Almere een leefbare, bereikbare en aantrekkelijke stad voor huidige én nieuwe inwoners en bedrijven. Deze groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo ook op het gebied van mobiliteit en parkeren. Op veel plekken in de stad is het
parkeren goed geregeld, maar op sommige locaties zorgt het ook voor overlast.

Veel Almeerders hechten waarde aan het gebruik van een auto en het kunnen parkeren nabij de woning of de bestemming, wat op sommige plekken lastig is door parkeerdruk. Tegelijkertijd hechten zij aan het ruim opgezette en groene karakter van de stad. Het parkeerbeleid van Almere is daarom toe aan een actualisatie.

 

Het parkeerbeleid zet in op een aantrekkelijke omgeving: het ondersteunt de ontwikkeling van de bestaande stad en nieuwbouwgebieden in Almere. Daarbij baseren ze parkeernormen op autobezit, maar in delen past de gemeente lagere parkeernormen toe om woningbouwopgaven en verdere duurzame verstedelijking te ondersteunen.

 

Het beleid is opgesteld omdat de stad groeit, terwijl de ruimte om te parkeren beperkt is. In delen van de stad kan dit betekenen dat het aantal parkeerplaatsen afneemt, met name in gebieden nabij het centrum of bij stations, waar ook ruimte wordt gereserveerd voor deelvervoer. Bij herinrichtingen en nieuwbouw zal voortaan per locatie worden bepaald hoeveel ruimte beschikbaar komt voor auto’s, zonder dat de bereikbaarheid verloren gaat. Tegelijkertijd wil de gemeente meer ruimte creëren voor mensen, kinderen, fietsers en groen. “Dat hangt af van wat een buurt nodig heeft”, stelt wethouder Micha Mos (GroenLinks).

 

Betaald parkeren
Om het parkeren van auto’s beter te spreiden over de parkeergarages, worden verschillende parkeertarieven ingevoerd. De eerste parkeervergunning of het eerste abonnement blijft volgens de gemeente betaalbaar; een tweede of derde wordt juist duurder.Als het op bepaalde plekken te druk wordt met parkeren, kan betaald parkeren worden ingevoerd. Dat gebeurt volgens Mos altijd in overleg met bewoners en ondernemers. Daarvoor zijn ‘spelregels opgesteld’.

 

Meer informatie
> Bron: lees meer op de site van de gemeenteraad
> Gemeente Almere, lid van Vexpan

Tags

Gemeente Almere parkeerbeleid autoluw

Meer nieuws

Bescherming tegen schadelijke microben door gerichte hygiëne

Door de huidige coronasituatie is hygiëne nog nooit zo actueel geweest, met bijzondere aandacht voor een frequent schoonmaak en, uiteraard, handdesinfectie. Hoe worden en blijven onze parkeergarages

Lees meer

Samenwerking Q-Park en INretail voor veilig winkelbezoek

INretail en Q-Park gaan samenwerken en veilig winkelen vanaf 28 april zo effectief mogelijk organiseren met extra aantrekkelijke parkeertarieven in de daluren.

Lees meer

Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

De coronamaatregelen hebben laten zien hoe het kan zijn, een bereikbare stad. Om deze bereikbaarheid vast te houden is het zaak om het parkeervraagstuk eerder en beter beet te pakken.

Lees meer

Scanauto’s rechtvaardige parkeerhandhaving

Recent verschenen er berichten in de media over het onterecht automatisch uitschrijven van fiscale parkeerboetes (naheffingsaanslagen) door scanauto’s. Hoe zit het nu werkelijk?

Lees meer

Regionale parkeerstrategie Utrecht

Een parkeerstrategie voor regio Utrecht uitwerken; het is één van de projecten binnen programma U Ned. De uitdaging? Het instrument ‘parkeren’ zodanig inzetten dat opgaven rondom mobiliteit en verstedelijking

Lees meer

Gemeentelijk parkeren achter de slagboom

Mag een gemeente zelf bepalen wat de parkeerkosten zijn bij een met een slagboom afsluitbare parkeergarage, die zij zelf beheert? Die vraag was aan de orde in de gemeente Veenendaal.

Lees meer
1 45 46 47 48 49 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief