Alkmaar liep zo'n 2 miljoen euro parkeergeld mis: een derde betaalt niet
Straatparkeerders betalen niet of onvoldoende in Alkmaar. Slechts 66 procent koopt een (digitaal) kaartje. De gemeente heeft berekend dat zij hierdoor vorig jaar 1,9 miljoen misliep. De inzet van een scanauto moet hier na de zomer verandering in brengen. Toch hebben Alkmaarders met bijvoorbeeld een invalidenkaart vraagtekens bij deze scanauto.
“In Alkmaar betaalt één op de drie automobilisten niet”, concludeert de gemeente. “Dat percentage blijkt uit scans die continue door handhavers worden gemaakt”, licht een gemeentewoordvoerder toe. De inkomsten voor straatparkeren bedroegen in 2023 iets meer dan 3,8 miljoen euro.
Augustus testmaand
“Dit betekent dat er tussen de 1,3 en 1,9 miljoen euro parkeerbelasting niet wordt betaald. Dit zijn niet allemaal wanbetalers, maar ook mensen die te laat terug zijn bij hun auto. Het doel is de betalingsbereidheid volgend jaar te verhogen naar 85 procent.”
Om dat te bereiken wordt een scanauto ingezet. Deze controlewagens rijden onder meer al in Amsterdam, Hoorn, Haarlem en Zaanstad rond. De Alkmaarse elektrische scanauto maakt deze maand haar eerste testrondes en zal vanaf 1 september echt aan het werk gaan.
“Het doel van de scanauto is dat iedereen netjes voor parkeren betaalt en dat er genoeg vrije parkeerplekken zijn. Met de inzet van een scanauto kunnen we beter en vaker optreden tegen automobilisten die geen parkeergeld betalen”, aldus wethouder Christiaan Peetoom.
Maar de parkeercontroleur blijft, omdat er volgens de gemeente ook automobilisten zijn die een papieren vergunning achter de voorruit hebben, zoals de gehandicaptenparkeerkaart en de papieren bezoekersvergunning. De scanauto kan dat niet zien en die kentekens krijgen een fysieke nacontrole.
Meer informatie
> Bron: NH Nieuws
> Lees ook: Alkmaar introduceert scanauto op 1 september 2024
Meer nieuws
Q-Park opent eerste parkeergarage ‘aan zee’
Q-Park opent officieel zijn eerste parkeergarage in Scheveningen. Q-Park Strandweg telt drie verdiepingen en biedt daarmee plek aan 750 openbare parkeerplaatsen.
Lees meerOnbekend en onbemind: de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften
Er is een tussenweg bij verschil van mening bij bouw of verbouw: advies vragen aan de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften. Daar gaan we in dit artikel op in.
Lees meerMAX Meldpunt besteedt aandacht aan de parkeerapp
Parkeerkosten betalen gaat steeds vaker via de mobiele telefoon, met de commerciële parkeerapp. Hoe handig is dat? Het consumentenprogramma MAX Meldpunt besteedt er aandacht aan.
Lees meerGemeenten begroten 13,3 miljard euro aan heffingsopbrengsten in 2024
Gemeenten verwachten dit jaar 13,3 miljard euro te ontvangen uit heffingen, waaronder parkeerheffingen. Dat is 8,5 procent meer dan voor 2023 werd begroot en de grootste toename sinds 2007. Dit meldt het CBS.
Lees meerWat is nodig om parkeergarages seniorproof te maken?
Ouderen, maar ook anderen met beperkingen kunnen zich alleen goed verplaatsen als niet alleen de verkeersruimte rekening houdt met hun beperkingen maar ook parkeergarages.
Lees meer7 basisregels om aan de eisen voor noodverlichting te voldoen
Net als voor veel andere locaties waar veel mensen komen, geldt ook voor parkeergarages dat noodverlichting verplicht is. We zetten een aantal basisregels voor noodverlichting op een rij.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.