Advies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein
Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Opdrachtgevers, uitvoerders, gebouweigenaren en hun adviseurs moeten hun vertrouwen in de veiligheid van het gebouw onderbouwen met aantoonbare controle van bijvoorbeeld tekeningen en berekeningen, zeker wanneer er op enig moment iets verandert aan een gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.
Wettelijk kader om eindverantwoordelijkheid af te dwingen
De Onderzoeksraad wil dat de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening met een wettelijk kader komt om verantwoordelijkheden tussen bouwpartijen en gebouweigenaren expliciet te maken. Het moet volstrekt helder zijn wie in elke levensfase van een gebouw eindverantwoordelijk is voor de veiligheid van een gebouw.
De Onderzoeksraad pleit voor het bijhouden van een actueel en volledig bouwdossier tijdens de gehele levensduur van een gebouw. Een bouwdossier is een essentieel middel voor toezicht, onderhoud en bij calamiteiten.
Rode draad in bouwonderzoeken: verantwoordelijkheden niet duidelijk belegd
Erica Bakkum, raadslid: ‘Na ons onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in Nieuwegein zijn wij verbaasd over het ontbreken van regie en eindverantwoordelijkheid voor de veiligheid. De Onderzoeksraad heeft de afgelopen jaren verschillende onderzoeken gedaan naar instortingen van gebouwen. Als rode draad zien wij steeds het ontbreken van rolzuiverheid en het eenduidig beleggen van verantwoordelijkheden. Dat moet echt anders.’
Het voorval in het kort
In de avond van zondag 26 mei 2024 rond 21.50 uur bezweek de bovenste hellingbaan van de parkeergarage naast het ziekenhuis in Nieuwegein. Hierdoor stortten alle onderliggende hellingbanen ook naar beneden. Op dat moment waren er geen personen aanwezig op de hellingbanen en zijn er geen slachtoffers gevallen, terwijl de garage dagelijks intensief gebruikt werd. De instorting en de nasleep daarvan veroorzaakten veel materiële schade en overlast voor bezoekers van het ziekenhuis en omwonenden.
> Bekijk het volledige rapport op de onderzoekspagina: ‘Instorting hellingbanen parkeergarage Nieuwegein’
Meer informatie
> Onderzoekspagina OVV
> 7 Handreikingen Duurzaam Onderhoud Parkeergarages
Meer nieuws
Revisie ESPA criteria gepresenteerd op EPA Congres
Tijdens het EPA Congres in Brussel is de revisie van de ESPA Award criteria gepresenteerd. Wat zijn de nieuwe criteria en hoe kunnen parkeergarages getoetst worden?
Lees meerInterparking Boulevard verkozen tot de top 3 van beste parkeergarages in Europa
Interparking Boulevard is, in Brussel tijdens de 20e editie van het EPA congres, uitgeroepen tot één van de drie beste nieuwe parkeergarages in Europa.
Lees meerNieuwe impuls persoonlijke beleving parkeren
Communicatie is een belangrijk onderdeel in de efficiënte en optimale klantbeleving bij parkeerders. Interparking Boulevard voorziet de entree van de parkeergarage de Scheidt & Bachmann entervo.signs
Lees meerBolt biedt Enschede elektrische deelfietsen met alcoholslot
Mobiliteitsplatform Bolt kiest voor Enschede met de start van het aanbieden van elektrische deelfietsen in Nederland. Bijzonder detail: de fietsen zijn voorzien van een alcoholslot. Een van de veiligheidsmaatregelen dat het bedrijf uit Estland biedt.
Lees meerHet ongemak van de Shared Space
Amsterdam heeft een tweede shared space aangelegd bij het Centraal Station. Een opvallend bericht na het nieuws in 2020 dat gemeente Den Haag juist stopt met shared space.
Lees meerPostNL pakketautomaten in Q-Park parkeergarages
Parkeergarages worden steeds meer tot mobiliteitshubs ontwikkeld. PostNL en Q-Park plaatsen pakketautomaten in parkeergarages om extra gemak te bieden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.