Advies aan Hoge Raad over rechterlijke toetsing kosten naheffing parkeerbelasting

Gepubliceerd op: 02 oktober 2024

In een artikel in Vexpansie begin 2024 “Fiscale parkeren met de menselijke maat” is aandacht besteed aan juridische ontwikkelingen. De afgelopen jaren komt stijging van het aantal bezwaren en procederen voor door de opkomst van de no cure no pay bedrijven. Recent heeft de rechtbank Oost Brabant bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting gekozen.

 

De rechtbank heeft geen uitspraak gedaan, maar een aantal vragen gesteld aan de Hoge Raad met het verzoek aan haar daar een uitspraak over te doen. In de kern gaat het er de rechtbank om of persoonlijke omstandigheden van de eiser bij de beoordeling kunnen worden betrokken.

> Het (omvangrijke advies) van Advocaat Generaal Pauwels.

 

Update 11 november 2024:
De Hoge Raad geeft daarbij antwoord op prejudiciële vragen over rechtelijke toetsing van kosten bij naheffingsaanslag parkeerbelasting. Het besluit is in lijn met het advies van Advocaat Generaal: Het (omvangrijke advies) van Advocaat Generaal Pauwels. Dit betekent dat het antwoord op de prejudiciële niet zal leiden tot andere uitspraken van de rechtbanken ten gevolge daarvan.

 

> De uitspraak en de toelichting erop is hier te lezen.

 

 

Meer informatie
> Bron: www.hogeraad.nl
> Vexpansie: Fiscale parkeerhandhaving met de menselijke maat
> Bron update: www.hogeraad.nl

Tags

parkeerboete naheffing rechtbank menselijke maat

Meer nieuws

Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

Lees meer

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer

Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven

Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.

Lees meer

Autoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?

Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.

Lees meer
1 29 30 31 32 33 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief