Aanpassing loonheffing: Parkeren auto werknemer tijdens vakantie
Gratis parkeren van de auto van werknemers in de omgeving van de werkplek tijdens de vakantie vormt belast loon in natura. Het Handboek Loonheffingen wordt op dit punt aangepast. De Kennisgroep loonheffing algemeen van de Belastingdienst heeft een standpunt ingenomen over de toepassing van de nihilwaardering voor werkplekvoorzieningen voor wat betreft parkeren tijdens vakantie.
Wat is de situatie?
Een werkgever is eigenaar van een voor consumenten toegankelijke parkeergelegenheid waar tegen betaling kan worden geparkeerd. De werkgever is van plan om de werknemers toe te staan daar eenmaal per jaar maximaal drie aaneengesloten weken hun eigen auto gratis te parkeren, bijvoorbeeld tijdens hun vakantie. Het parkeren kost € 16 per dag.
De parkeergelegenheid bevindt zich niet op het bedrijfsterrein van het kantoor waar de betreffende werknemers werken, maar in de omgeving hiervan (tussen de parkeergelegenheid en het kantoor bevindt zich openbare ruimte).
Vraag en antwoord
Is het parkeren tijdens een vakantieperiode van de werknemer aan te merken als een voorziening op de werkplek waarvoor de nihilwaardering van artikel 3.7, eerste lid, onderdeel a, van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011 (URLB 2011) geldt?
Nee, gratis parkeren tijdens de vakantie vormt belast loon in natura. De waarde hiervan bedraagt in casu € 16 per dag.
Wijziging Handboek
De werkgever kan echter vertrouwen ontlenen aan het Handboek Loonheffingen waarin is opgenomen dat een parkeergelegenheid in de omgeving van de werkplek op nihil kan worden gewaardeerd als een werknemer de werkgever met succes aansprakelijk kan stellen. Het Handboek maakt hierbij geen onderscheid waarvoor en wanneer de werknemer gebruikmaakt van de parkeergelegenheid. Het Handboek wordt op dit punt in 2026 gewijzigd.
Voor werkgevers die vóór het onderhavige kennisgroepstandpunt op basis van de tekst van het Handboek 2025 parkeergelegenheid in de omgeving van de werkplek ter beschikking stellen aan hun werknemers geldt een overgangsperiode. De tekst in het Handboek 2025 geldt voor deze werkgevers tot de datum van publicatie van het Handboek 2026.
> KG:204:2025:18 Parkeren tijdens vakantie
Meer informatie
> Bron: salarisvanmorgen.nl
Meer nieuws
Zoekverkeer en bezettingsgraad, hoe vol is vol?
Uit onderzoek blijkt dat hogere bezettingsgraden niet tot te volle parkeergelegenheden leiden.
Lees meerParkeervisie gemeente Enschede: flexibiliteit en verlagen parkeerdruk
De gemeente Enschede heeft de parkeervisie vastgesteld. Daarin staat hoe ze in de toekomst willen omgaan met autoparkeren in Enschede.
Lees meerQ-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerSociaal bewogen parkeerbeleid
Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.