90% van de publieke parkeerdata op orde

Gepubliceerd op: 21 december 2023

Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft na een looptijd van vijf jaar negentig procent van de publieke parkeerdata op orde gekregen. De samenwerking tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Service Huis Parkeren en Verblijven (SHPV) leidde tot betere parkeerinformatie, inzicht in de omvang en kwaliteit van parkeerfaciliteiten en gestandaardiseerde parkeerdata.

 

De inspanningen dragen bij aan een vermindering van zoekverkeer, een verdere ontwikkeling van navigatiediensten en een efficiënter gebruik van de openbare ruimte. Het Programma is in 2019 opgericht met als doel de kwaliteit en toegankelijkheid van parkeerinformatie te verbeteren. De belangrijkste resultaten op een rijtje:

1. Betere parkeerinformatie:
Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft informatie over parkeerterreinen verzameld, gecontroleerd en beschikbaar gesteld. Het gaat over meer dan 9000 parkeergebieden en -zones, ruim 500+ P+R terreinen en/of carpoolplaatsen en meer dan 1500 parkeergarages en -terreinen. Automobilisten die gebruik maken van navigatiediensten kunnen hiermee sneller en efficiënter parkeerplaatsen vinden, waardoor onnodig rondrijden wordt geminimaliseerd. Dit kan leiden tot een verbetering van de verkeersdoorstroming, en daarmee tot een reductie van uitstoot, waardoor steden duurzamer en leefbaarder worden.

 

2. Ondersteuning voor de ontwikkeling van navigatiediensten:
Door parkeerdata gestandaardiseerd beschikbaar te stellen, kunnen ontwikkelaars nieuwe oplossingen creëren die de algehele mobiliteitservaring kunnen verbeteren. Navigatiediensten kunnen de parkeerdiensten opnemen in hun reisadvies, en reizigers direct naar een parkeerplek begeleiden.

 

3. Ondersteuning van beleid voor Openbare Ruimte:
Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata biedt inzicht in de omvang, gebruik en kwaliteit van parkeerfaciliteiten. Steden kunnen deze informatie gebruiken bij hun beleid om de leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren.

 

4. Digitaliseringsopgave 2023:
De samenwerkende overheden hebben zichzelf vanaf 2018 geleden een doel gesteld: vijftien data items in het mobiliteitsveld moesten eind 2023 voor 90% actueel beschikbaar zijn. Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft voldaan aan deze digitaliseringsopgave voor wat betreft de parkeerdata. Door parkeerdata te standaardiseren en digitaal beter en completer beschikbaar te maken wordt bijgedragen aan de digitale transformatie binnen de publieke sector. De medeoverheden hebben hieraan hun bijdrage geleverd.

 

Beheer
Het beheer van de parkeerdata is in handen van de Rijksdienst Wegverkeer, de RDW. Zij stellen de data beschikbaar via het open data portaal. De data wordt ook ontsloten op het Nationaal Toegangspunt Mobilliteitsdata. Het beheer op mutaties ligt in handen van SHPV en is hiermee ook structureel geborgd.

 

Meer informatie

> Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 is teruggeblikt op het programma
> RDW
> SHPV
> Ministerie Infrastructuur en Waterstaat

 

Tags

parkeerdata parkeerfaciliteiten navigatiediensten

Meer nieuws

Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving

De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.

Lees meer

Expertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?

Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.  

Lees meer

Amsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden

Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.

Lees meer

Mogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers

Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.

Lees meer

Betaald parkeren in de hele gemeente Utrecht in 2034 een feit

Met aanvullende maatregelen zoals het stadsbreed invoeren van betaald parkeren en het fors verlagen van de parkeernorm bij nieuwbouw wordt een volgende stap gezet om auto’s uit Utrecht te weren.

Lees meer

Peter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'

Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt. Hierbij is ook gekeken naar de effecten van keuzes op onder meer mobiliteit en leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.

Lees meer
1 27 28 29 30 31 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief