Weesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid
In december 2024 publiceerde Vexpansie het artikel “Wegslepen auto’s wezenlijk onderdeel parkeerregulering“, waarin het afslepen van voertuigen centraal stond. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s die tot ergernis leiden. De redactie van Vexpansie neemt waar dat gemeentelijk beleid vaak onduidelijk is. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om?
Van de redactie Vexpansie | Jitze Rinsma, Rinsma Parkeeradvies
Weesauto’s zijn voertuigen die niet meer kunnen rijden en waarvan soms de eigenaar niet te achterhalen is. In veel steden en dorpen leiden geparkeerd staande weesauto’s tot klein leed. Deze auto’s leggen beslag op schaarse parkeerruimte, bewoners ergeren zich er aan en soms duurt het lang voor dat de auto wordt afgesleept. Dat bleek uit een bericht in de regionale media vorig jaar: “Dit is waarom Enschede niet kan optreden tegen spookauto’s”.
Het bleek niet eenvoudig om een beeld te krijgen hoe gemeenten er mee omgaan en wat de omvang is. Op websites van gemeenten staat er vaak geen informatie over en ook niet wat belanghebbenden/burgers staat te doen als zij een weesauto aantreffen. Een burger die deze wil melden kan de gemeente bellen of bij de gemeente een melding openbare ruimte doen.
Wat is een weesauto?
‘In Amsterdam wordt ook wel de term spookauto gebruikt. Het gaat daarbij om achtergelaten auto’s. Soms zonder bekende of te achterhalen kentekenhouder.’
Wat is het beleid van gemeente Amsterdam?
‘Als het gaat over een betaald parkeren plek dan wordt, als er voor een voertuig niet wordt betaald, na 5 naheffingsaanslagen door de scanauto een wielklem aangebracht. Als dan na 24 uur niet is betaald, wordt de auto weggesleept.’
‘Bij een plek waar een auto fout geparkeerd staat, kan die bij hinder al direct worden weggesleept.
Staat een auto legaal geparkeerd op een plek waarvoor geen parkeerbelasting betaald hoeft te worden, dan kan er vaak pas worden opgetreden als de auto als wrak kan worden aangemerkt. Ook dan kan een auto worden weggesleept.’
Als een burger een melding doet, welke acties volgen dan?
‘Als het gaat om een legaal geparkeerde auto gaan we in drie maanden twee keer langs. Als het een wrak is dat we kunnen wegslepen, wordt eerst de eigenaar achterhaald en per brief geïnformeerd dat we het voornemen hebben om de auto weg te slepen.’
Wanneer na melding wordt de auto weggesleept als deze niet door de eigenaar is weggehaald?
‘Na informeren van de eigenaar dat de auto als wrak wordt beschouwd, kan, als de eigenaar zelf geen maatregelen treft, de auto binnen een aantal dagen worden weggesleept.’
Wordt er voor wegslepen een procesverbaal opgemaakt?
‘Ja, bestuursdwang.’
‘Hoe lang blijft de auto in opslag?’
‘Normaal 13 weken. Maar als een voertuig echt een wrak is met heel lage waarde en deze vernietigd wordt, 2 weken.’
Wordt de waarde altijd getaxeerd?
‘Ja.’
Wanneer wordt de auto vernietigd of verkocht?
‘Als de waarde erg laag is wordt deze vernietigd. Anders verkocht.’
Welke informatie hebben jullie op de website over hoe gemeld moet worden en hoe de eigenaar de auto terug kan krijgen?
‘Melden kan op de website via ‘Melding openbare ruimte en overlast’ of telefonisch via 14020.
Na het wegslepen wordt de eigenaar binnen 5 werkdagen per brief hierover geïnformeerd.’
Over hoeveel spookauto’s gaat het per jaar en welke kosten zijn daar onder aftrek van opbrengsten mee gemoeid?
‘Circa 500.’
Neemt het aantal spookauto’s de laatste jaren toe?
‘Nee.’
Meer informatie
> Gemeente Amsterdam, lid van Vexpan en Commissie Gemeenten
> Vragen naar aanleiding van dit artikel? Stuur ons een mail: Info@vexpan.nl
Bekijk meer artikelen
Coördinatie EPA initiatieven vanwege impact EU op parkeersector
De EPA ontplooit verschillende initiatieven rond digitalisering & data die van belang zijn voor de toekomst van onze parkeersector. Werkgroep WG D&D coördineert en prioriteert deze initiatieven. Een toelichting van Ties de Groot.
Lees meerGemeente Den Haag stopt proef met hoge parkeertarieven
De gemeente Den Haag stapt af van het hoge parkeertarief in delen van de stad. In plaats daarvan moet er een systeem komen waarbij het per uur duurder wordt om je auto te parkeren.
Lees meerNieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering
CROW heeft de publicatie 381 'Toekomstbestendig parkeren' vervangen door publicatie 744 'Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering'. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen.
Lees meerRechtvaardige straten in schoolomgevingen
Hoe is in Nederland het halen en brengen van kinderen bij schoollocaties georganiseerd? Vanuit de redactie van Vexpansie deelt senior beleidsadviseur Christian Ratering een aantal visies en onderzoeken.
Lees meerVan elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving
Gemeente Rotterdam kwam in de media over 'onterechte parkeerboetes'. Zij verbetert continu het proces van fiscale handhaving. Wat kunnen we van elkaar leren?
Lees meerParkeergarage Station Haarlem: een renovatie voor optimaal parkeercomfort
Interparking Nederland voltooide in juni de renovatie van Parkeergarage Station in Haarlem. In dit interview spreken we met Erwin Lund en Bojan Robbe over de technische oplossingen en verbeterde parkeerervaring.
Lees meer