Tien jaar Vexpan Expertteam
Het Expertteam van Vexpan bestond onlangs tien jaar. Het Expertteam van de branchevereniging beantwoordt vragen die van belang zijn voor het parkeervak, van (inter-)nationale beleidsontwikkeling tot specifieke constructieve zaken. Op die wijze wordt bijgedragen aan kennisontwikkeling en kennisverspreiding van het brede onderwerp ‘parkeren’. Daarom zijn de antwoorden die het Expertteam geeft op de gestelde vragen ook terug te vinden op de website van Vexpan.
Van de redactie Vexpansie en Vexpan Expertteam | Jitze Rinsma van Rinsma Parkeeradvies, Ernst Bos van Spark, Sjoerd Stienstra van Stienstra Adviesbureau stedelijk verkeer
Vexpan als vraagbaak
Ook vóór de oprichting van het Expertteam kreeg Vexpan regelmatig vragen van leden (en niet-leden) over de meest uiteenlopende aspecten van parkeren. Vanuit het secretariaat werd dan meestal ad-hoc een van de aangesloten adviesbureaus benaderd of deze de vraag kon beantwoorden. Om deze evidente behoefte aan een parkeervraagbaak beter te faciliteren, en te structureren, is het Expertteam in het leven geroepen, om daarmee invulling te geven aan de functie van Vexpan als kenniscentrum voor parkeren. De leden van het Expertteam zijn vakinhoudelijke professionals die werkzaam zijn bij Vexpan aangesloten advies- en onderzoeksbureaus, die daarmee een breed scala aan vragen/onderwerpen aankunnen.
De vragen variëren over het algemeen van specifieke detailvragen over bouwtechnische, juridische of beleidsmatige onderwerpen tot soms meer fundamentele thema’s die ‘branchebreed’ van belang zijn. Voorwaarde is wel dat het onderwerp niet beperkt is tot één, lokaal of situatiebepaalde, kwestie, maar dat beantwoording leidt tot kennis en inzichten die bijdragen tot een verbreding van de know-how ter zake. In grote lijnen bleken de onderwerpen die door het Expertteam zijn opgepakt zich ruwweg te verdelen rond een drietal hoofdthema’s, namelijk bedrijfsvoering, parkeerbeleid en beleidsonderzoek en techniek.
Bedrijfsvoering
Vragen over bedrijfsvoering gaan over hoe iets te organiseren is en welke wet- en regelgeving geldt. Een mooi voorbeeld was de vraag van een lid of in een parkeergarage de wegenverkeerswet geldt en hoe eventueel anders een voorrangsregeling is te realiseren. Op grond van gerechtelijke uitspraken kan geconcludeerd worden dat in openbare parkeergarages de wegenverkeerswet van toepassing is, maar ook dat in het afgelopen decennium het begrip openbare ruimte is opgerekt in uitspraken. In ieder geval geldt in alle gevallen dat als RVV-borden in de garage worden opgehangen, parkeerders ervanuit kunnen gaan dat de wegenverkeerswet geldt.
Parkeerbeleid en beleidsonderzoek
Onderwerpen die binnen dit gebied zijn behandeld betroffen vaak de vraag welke effecten nieuwe (externe) ontwikkelingen hebben op het functioneren van parkeervoorzieningen. Daarbij zijn onderwerpen aan de orde geweest als de introductie van betalen per minuut en het effect daarvan op parkeerinkomsten, de introductie van koopzondagen en de gevolgen daarvan op de parkeerdruk op de andere dagen van de week en de effecten op de spreiding van parkeerdruk na (her-)invoering van ‘gratis’ parkeren in winkelgebieden.
Een van de meer complexe vragen in dit verband was of er een overzicht te geven is van de omvang van de totale parkeercapaciteit in Nederland. Het was duidelijk dat dit slechts een globale schatting kon zijn. Zo is het onderscheid tussen openbare en particuliere (gereserveerde) parkeerplaatsen niet altijd duidelijk, is soms niet duidelijk of er in bepaalde situaties wel of niet langs de weg geparkeerd mag worden, en of dat dan ook voor beide zijden van de weg geldt, enzovoort.
Met deze onzekerheden in het achterhoofd is een literatuuronderzoek uitgevoerd. Dit leidde tot de (zeer globale) raming van het totaal aantal van een kleine 20 miljoen parkeerplaatsen in Nederland, waarvan rond de 45% op eigen terrein (bij woningen en bedrijven). Ook een groot deel van de in totaal ruim 10 miljoen openbare parkeerplaatsen is niet gedetailleerd in beeld, alleen het aantal parkeerplaatsen waarop gereguleerd parkeren geldt is iets nauwkeuriger te bepalen. Dat geldt een totaal van circa 1,5 miljoen parkeerplaatsen, waarvan ongeveer 300.000 in parkeergarages in centrumgebieden en bij ziekenhuizen. De verwachting is dat op termijn doordat veel data worden verzameld er een nauwkeuriger antwoord kan worden gegeven.
Techniek
De vragen zijn heel divers. In 2015 is een vraag gesteld over onderhoud van beton dat tot een uitgebreid antwoord heeft geleid. En vervolgens tot 7 handreikingen duurzaam beton onderhoud om daarmee betrokkenen van het belang van goed onderhoud bewust te maken. In 2024 zijn heel ander soortige vragen gesteld zoals over de positie van stootbanden. Na berichten uit Engeland of de vloerconstructie van in Nederland gebouwde garages wel sterk genoeg zijn voor de zware personenauto’s. Het antwoord daarop is volmondig ja (m.m.v. Kennis Platform Constructieve Veiligheid).
Het Vexpan Expertteam blijft beschikbaar om uw vragen te beantwoorden
Na het beantwoorden van de vraag wordt altijd de vragensteller benaderd met de vraag of die met het antwoord uit de voeten kan. Vervolgens wordt dan op de website van Vexpan een bijdrage geplaatst over de bevindingen van het Expertteam en wordt het antwoord van het expertteam (inclusief de oorspronkelijke vraag) toegankelijk via de website. Ook alle reeds uitgebrachte rapportages zijn daar binnenkort te vinden. Een eerste selectie is al opgenomen, en dit wordt de komende periode gecompleteerd.
Uit de aangehaalde voorbeelden in dit artikel blijkt al wel dat de vragen een breed scala aan onderwerpen in het vakgebied parkeren bestrijken. Dus schroom niet uw (grotere of kleinere) vragen over het parkeren aan ons voor te leggen, het Expertteam pakt dat graag voor u op. Uiteraard kan het zijn dat uw vraag al eerder beantwoord is, dan is het antwoord te vinden op de Vexpan-website.
Meer informatie
> Vexpan Expertteam en overzicht vragen
> Vragen naar aanleiding van dit artikel? Stuur ons een mail: Info@vexpan.nl
Bekijk meer artikelen
Rechter aanvaardt flexibele parkeernormen met MaaS
De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.
Lees meerParkeeroplossing in strijd met parkeerbeleid
Een omgevingsvergunning voor een nieuwbouwcomplex gaat tot twee keer toe onderuit, terwijl er niet één maar zelfs twee parkeeroplossingen zouden zijn. Dat het toch misgaat, komt – helaas – door een formele reden, zo blijkt. Onnodig, zo lijkt het. Wat ging er fout en welke oplossingen zijn er?
Lees meerParkeren op nummer 1 publieksreacties gemeenten
Veel van de publieksreacties richting Nederlandse gemeenten gaan over parkeren en parkeervergunningen. Nederlandse gemeenten zien tegelijkertijd veel ruimte voor verbetering van de afhandeling van publieksreacties. Dit blijkt uit de eerste ‘Benchmark afhandeling publieksreacties’, uitgevoerd in najaar 2019 door DTV Consultants.
Lees meerMobiel parkeren in parkeergarages. Off-street parkeren zonder barrières
In Nieuwegein hebben Skidata en EasyPark een ANPR-koppeling (Automatic NumberPlate Recognition) gerealiseerd die mobiel parkeren in parkeergarage mogelijk maakt, zonder speciale parkeerpas of anderszins.
Lees meerSeminar Passende Parkeernormen
Parkeernormen spelen steeds meer bij ontwikkeling van projecten. Zowel vanuit reductie van autoverkeer in stedelijke gebieden als de kosten van parkeervoorzieningen bij de bouw en daarmee de haalbaarheid van projecten.
Lees meerStandpunt ‘bij brand geen lift’ ter discussie
Ruim een jaar geleden kwamen meer dan 400 gebouweigenaren, adviseurs, mensen uit de zorg en brandweermensen bij elkaar om na te denken over liftgebruik bij brand. De uitspraak ‘bij brand geen lift’ verdient heroverweging, zo vonden de meesten.
Lees meer