Raadgevend referendum: veel Amersfoorters tegen nieuw parkeerbeleid

Veel Amersfoorters zijn tegen het voorgenomen nieuwe parkeerbeleid om in de hele stad betaald parkeren in te voeren. Driekwart van de stemgerechtigden ging naar de stembus. Daarvan heeft 74 procent tegen het plan gestemd om betaald parkeren in de hele stad in te voeren. Dat is de duidelijke uitslag van het referendum. Het vaststellen van de definitieve uitslag staat op de agenda van de gemeenteraad voor 29 november 2023. 

 

[Van de redactie van Vexpansie | Bijdrage: Jitze Rinsma]

 

Storm van kritiek
De plannen konden vanaf dag één rekenen op flink wat kritiek. Veel inwoners vinden het overdreven dat het plan in de hele stad wordt uitgerold. Vooral uit de buitenwijken kwam in het begin veel protest. Een aantal inwoners hebben daaropvolgend, met behulp van een aantal politici, in no time genoeg handtekeningen opgehaald voor een referendum.

 

Vergunningen in de hele gemeente
Waar mochten Amersfoorters precies over stemmen? Het college wil in de heel Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen, stapsgewijs betaald parkeren invoeren. Dat gebeurt in de vorm van vergunningen. De eerste vergunning blijft beschikbaar. Op termijn gaat het lastiger worden een tweede of derde vergunning per woning te krijgen. Het plan is naast een parkeerbeleid, vooral een plan gericht op de leefomgeving.

 

De komende jaren wil de gemeente Amersfoort namelijk nog tienduizend woningen bouwen. Als het aantal auto’s in de stad niet wordt verminderd of gecentreerd, is daar weinig ruimte voor. De gemeente ziet in plaats van veel geparkeerde auto’s op straat liever meer ruimte voor groen en speelplekken voor kinderen.

 

De bedoeling is om dat in fases uit te rollen over de hele stad. Eerst zijn de wijken rondom het centrum aan de beurt, vervolgens de rest. Alle wijken krijgen overstapplekken voor auto’s of openbaar vervoer. Op den duur wil de gemeente het aantal parkeervergunningen tot één auto beperken. Huishoudens met meerdere auto’s worden dan verplicht een tweede auto in een parkeer hub te parkeren. Het doel is om beter ov, fiets- en deelvervoer te stimuleren.

 

En hoe gaat het verder?
Het referendum is raadgevend en niet bindend. Dat betekent dat de gemeenteraad kan bepalen wat ze met de uitslag doet.

 

Op 23 november heeft nog een stadspeiling plaats gevonden onder deelnemers van het Amersfoortpanel. Dit bestaat uit zesduizend Amersfoorters die benaderd kunnen worden voor een onderzoek. De raad krijgt met de uitkomst van de peiling een beter beeld van de reden waarom mensen ja of nee hebben gestemd. In de gemeenteraad van december wordt het rapport van deze peiling en de definitieve uitslag inhoudelijk besproken en wordt duidelijk of de plannen definitief van tafel zijn of niet.

 

Na de bespreking in de gemeenteraad komen we op dit onderwerp in onze nieuwsbrief Vexpansie terug.

 

Meer informatie
> Bijdrage mogelijk dankzij informatie aangeleverd door gemeente Amersfoort

 

Amersfoort is in november 2023 uitgeroepen tot Europese stad van het jaar. Volgens de jury krijgt Amersfoort de prijs omdat de stad zich richt op het welzijn van inwoners door onder meer het autogebruik te beperken en een divers aanbod van betaalbare en kwalitatief goede woningen aan te bieden. Amersfoort is, na Rotterdam in 2015, de tweede Nederlandse stad die de titel in de wacht sleept. Eerder lichtten Walter Prot en Florian de Ligt in een artikel in Vexpansie en in een verdiepingssessie op het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2022 al de aanpak naar een autoluwe binnenstad toe.

Tags

parkeren bereikbaarheid binnenstad verblijfsklimaat

Bekijk meer artikelen

Parkeergarages voortaan gratis in Almelo

Automobilisten kunnen straks (deels) gratis hun auto kwijt in de parkeergarages in de binnenstad van Almelo. Deze geste moet meer bezoekers naar het centrum trekken. De gemeente trekt er de komende jaren een miljoen euro voor uit.

Lees meer

Advies aan Hoge Raad over rechterlijke toetsing kosten naheffing parkeerbelasting

Er is een stijging van het aantal bezwaren en procederen voor naheffing parkeerbelasting door de opkomst van de no cure no pay bedrijven. De rechtbank Oost Brabant koos bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting.  

Lees meer

Winkelbestedingen en de vervoerwijze van klanten

De laatste tijd is de discussie over het belang van automobilisten, fietsers en voetgangers in winkelgebieden weer opgelaaid. Hoogste tijd dus om eens nader te kijken naar wát nu eigenlijk gemeten wordt in deze onderzoeken.

Lees meer

Gouda legt vier scenario’s betaald parkeren voor aan inwoners

De gemeente Gouda gaat eind oktober vier scenario’s voor invoering van betaald en vergund parkeren voorleggen aan de inwoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem.

Lees meer

Op steeds meer plekken betaal je om te parkeren, 'worsteling voor gemeenten'

Gisteren berichtte NOS Nieuwsuur over de ‘worsteling van gemeenten' over betaald parkeren en de parkeermythen. De datajournalist van Nieuwsuur benaderde Vexpan hoe hij de toename van betaald parkeren in Nederland in kaart kon brengen.

Lees meer

Nationaal Laadonderzoek 2024: elektrische rijder wil slim laden

Steeds meer elektrische rijders zien de voordelen van slim laden bij de laadpaal, zo blijkt uit Nationaal Laadonderzoek 2024. Het jaarlijkse onderzoek, dit jaar de vijfde editie, is het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van elektrische rijders (EV-rijders).

Lees meer
1 11 12 13 14 15 53