Q-Park Student Award
De Q-Park Student Award is een prijs die jaarlijks wordt georganiseerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam en Q-Park . De Q-Park Student Award is een wedstrijd die openstaat voor studenten die studeren aan Europese hogescholen en universiteiten. Elk bachelor- of masterproject met betrekking tot parkeren en/of mobiliteit, in de breedste zin van het woord, komt in aanmerking voor de prijs. Tijdens het evenement presenteren de studenten die de drie beste projecten hebben ingediend hun resultaten.
Dit jaar staat het evenement gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”
Van de redactie Vexpansie | Tekst: Ties de Groot, bestuurslid Vexpan
In de aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die vorig jaar (2022) zijn gepresenteerd.
De impact van verstedelijking en vergrijzing van jongvolwassenen op de vraag naar autoreizen in Nederland
De afgelopen twee decennia is de vraag naar reizen in Nederland afgenomen. Met betrekking tot autoreizen is deze trend vooral zichtbaar onder stedelingen en jongvolwassenen. Ondanks dit worden nog steeds meer dan 50% van alle reizen in Nederland per auto gemaakt. De impact van verstedelijking op de vraag naar autoreizen en de ontwikkeling van het autogebruik van jongvolwassenen op de lange termijn moet nog worden vastgesteld. In dit artikel wordt de rol van residentiële stedelijkheid in het autogebruik voor verschillende soorten huishoudens in Nederland onderzocht. Ten tweede wordt de ontwikkeling van het autoreisgedrag van jongvolwassenen onderzocht. Analyse met gegevens van de eerste (2013) en laatste (2019) golven van het Dutch Mobility Panel toonde aan dat residentiële stedelijkheid een belangrijke determinant is in het autoreisgedrag, maar dat niet alle soorten huishoudens evenveel worden beïnvloed door residentiële stedelijkheid in hun autogebruik. De resultaten suggereren dat verstedelijking het potentieel heeft om de vraag naar autoreizen onder alleenstaande huishoudens en stellen te verminderen. Ten tweede halen jongvolwassenen de oudere volwassenen in wat betreft hun autogebruik naarmate ze ouder worden. Op de lange termijn vertonen jonge en oudere volwassenen vergelijkbaar autogebruik. Jongvolwassenen kunnen het reizen per auto uitstellen, maar deze resultaten tonen geen tekenen van een permanente verandering.
Auteur scriptie Femke Herben, Supervisor: Giuliano Mingardo
Bekijk meer artikelen
Rechter aanvaardt flexibele parkeernormen met MaaS
De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.
Lees meerParkeeroplossing in strijd met parkeerbeleid
Een omgevingsvergunning voor een nieuwbouwcomplex gaat tot twee keer toe onderuit, terwijl er niet één maar zelfs twee parkeeroplossingen zouden zijn. Dat het toch misgaat, komt – helaas – door een formele reden, zo blijkt. Onnodig, zo lijkt het. Wat ging er fout en welke oplossingen zijn er?
Lees meerParkeren op nummer 1 publieksreacties gemeenten
Veel van de publieksreacties richting Nederlandse gemeenten gaan over parkeren en parkeervergunningen. Nederlandse gemeenten zien tegelijkertijd veel ruimte voor verbetering van de afhandeling van publieksreacties. Dit blijkt uit de eerste ‘Benchmark afhandeling publieksreacties’, uitgevoerd in najaar 2019 door DTV Consultants.
Lees meerMobiel parkeren in parkeergarages. Off-street parkeren zonder barrières
In Nieuwegein hebben Skidata en EasyPark een ANPR-koppeling (Automatic NumberPlate Recognition) gerealiseerd die mobiel parkeren in parkeergarage mogelijk maakt, zonder speciale parkeerpas of anderszins.
Lees meerSeminar Passende Parkeernormen
Parkeernormen spelen steeds meer bij ontwikkeling van projecten. Zowel vanuit reductie van autoverkeer in stedelijke gebieden als de kosten van parkeervoorzieningen bij de bouw en daarmee de haalbaarheid van projecten.
Lees meerStandpunt ‘bij brand geen lift’ ter discussie
Ruim een jaar geleden kwamen meer dan 400 gebouweigenaren, adviseurs, mensen uit de zorg en brandweermensen bij elkaar om na te denken over liftgebruik bij brand. De uitspraak ‘bij brand geen lift’ verdient heroverweging, zo vonden de meesten.
Lees meer