Q-Park Student Award
De Q-Park Student Award is een prijs die jaarlijks wordt georganiseerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam en Q-Park . De Q-Park Student Award is een wedstrijd die openstaat voor studenten die studeren aan Europese hogescholen en universiteiten. Elk bachelor- of masterproject met betrekking tot parkeren en/of mobiliteit, in de breedste zin van het woord, komt in aanmerking voor de prijs. Tijdens het evenement presenteren de studenten die de drie beste projecten hebben ingediend hun resultaten.
Dit jaar staat het evenement gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”
Van de redactie Vexpansie | Tekst: Ties de Groot, bestuurslid Vexpan
In de aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die vorig jaar (2022) zijn gepresenteerd.
De impact van verstedelijking en vergrijzing van jongvolwassenen op de vraag naar autoreizen in Nederland
De afgelopen twee decennia is de vraag naar reizen in Nederland afgenomen. Met betrekking tot autoreizen is deze trend vooral zichtbaar onder stedelingen en jongvolwassenen. Ondanks dit worden nog steeds meer dan 50% van alle reizen in Nederland per auto gemaakt. De impact van verstedelijking op de vraag naar autoreizen en de ontwikkeling van het autogebruik van jongvolwassenen op de lange termijn moet nog worden vastgesteld. In dit artikel wordt de rol van residentiële stedelijkheid in het autogebruik voor verschillende soorten huishoudens in Nederland onderzocht. Ten tweede wordt de ontwikkeling van het autoreisgedrag van jongvolwassenen onderzocht. Analyse met gegevens van de eerste (2013) en laatste (2019) golven van het Dutch Mobility Panel toonde aan dat residentiële stedelijkheid een belangrijke determinant is in het autoreisgedrag, maar dat niet alle soorten huishoudens evenveel worden beïnvloed door residentiële stedelijkheid in hun autogebruik. De resultaten suggereren dat verstedelijking het potentieel heeft om de vraag naar autoreizen onder alleenstaande huishoudens en stellen te verminderen. Ten tweede halen jongvolwassenen de oudere volwassenen in wat betreft hun autogebruik naarmate ze ouder worden. Op de lange termijn vertonen jonge en oudere volwassenen vergelijkbaar autogebruik. Jongvolwassenen kunnen het reizen per auto uitstellen, maar deze resultaten tonen geen tekenen van een permanente verandering.
Auteur scriptie Femke Herben, Supervisor: Giuliano Mingardo
Bekijk meer artikelen
Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven
Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.
Lees meerGeen bekeuring voor Oekraïners die foutparkeren in grote steden
Auto's met een Oekraïens nummerbord die foutgeparkeerd staan in de vier grote steden Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht krijgen daarvoor geen bekeuring.
Lees meerProgramma webinar Parkeren volop in beweging!
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meerAutobezit en autogebruik onder jongvolwassenen en visies ten aanzien van deelmobiliteit
Internationaal onderzoek laat zien dat in veel landen het autobezit en autogebruik daalt, vooral onder jongvolwassenen. TU Delft onderzoekt hoe deze trends zich in Nederland ontwikkelen.
Lees meerNieuwe Landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata
Bedrijven en overheden hebben samen de landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata gedefinieerd voor gesloten parkeerlocaties en straatparkeren.
Lees meerLancering krachtenbundeling CROW-GNMI-SHPV-Vexpan
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meer