Parkeren na corona: terug naar oude gewoontes?
Is het parkeergedrag na corona veranderd? Nu de coronapandemie achter de rug is kunnen we stellen dat dit zijn sporen in de samenleving heeft achtergelaten. Het thuiswerken is ingeburgerd geraakt en online winkelen en boodschappen doen is steeds gebruikelijker geworden. Toch zien we nu weer berichten voorbij komen die erop lijken te wijzen dat het autogebruik weer terug is op het oude niveau, of zelfs hoger. Zo wordt bijvoorbeeld aangegeven dat in de eerste maanden van 2023 het aantal files ten opzichte van dezelfde periode in 2019 (NRC, 2023) is toegenomen. Toegenomen autobezit en verminderd OV-gebruik (NOS, 2023) lijken dit voor een groot deel te verklaren.
Van de redactie Vexpansie | Ernst Bos en Peter Dingemans – Monit Data
Logischerwijs hangen autogebruik en parkeergedrag sterk met elkaar samen. Hoe zit het dan met het gebruik van parkeerplaatsen in binnensteden? Zien we hierin dezelfde trend naar voren komen? Door de data van verschillende parkeerbronnen te combineren is het mogelijk hier meer over te zeggen. Het analyseren van parkeerdata van een selectie grote en middelgrote Nederlandse gemeenten laat een enigszins wisselend beeld zien als het om kortparkeren gaat (Monit, 2023).
Zo zijn er gemeenten waar het aantal verkochte parkeeruren (straat en parkeergarages opgeteld) weer op of zelfs weer boven het niveau van 2019 ligt. In de meeste gemeenten is dit echter nog niet het geval. Gemiddeld genomen is in de eerste helft van 2023 de afname van het aantal verkochte kortparkeeruren zo’n 6% ten opzichte van dezelfde periode in 2019, met uitschieters van tot zelfs wel min 20%. Daarbij valt op dat dit met name de steden betreft die buiten de randstad liggen.
Kijken we naar een langere periode dan lijkt de trend te zijn dat het aantal verkochte parkeeruren wel licht toeneemt.
Parkeergarages
Overigens zien we ook dat het aantal parkeeruren in parkeergarages met voornamelijk zakelijke abonnementhouders in sommige gevallen nog steeds 50% lager is dan in 2019. Bij een aantal parkeergarages is het aantal parkeeruren wel weer teruggekeerd naar het oude niveau of zelfs hoger. In de parkeergarages waar de afname dusdanig sterk is geweest, is wel een stijgende lijn te zien in het aantal transacties en de geparkeerde uren. Uiteraard is dit sterk afhankelijk van het soort bedrijven dat in de omgeving is gevestigd.
Waar tijdens de coronapandemie werd gedacht dat het parkeergedrag blijvend zou zijn veranderd, is dit dus niet overal het geval. Wat wel duidelijk is, is dat met name v.w.b. het woon-werk verkeer de zakelijke abonnementhouders in parkeergarages in veel gevallen niet volledig zijn teruggekeerd. Het lijkt er dus op dat het hybride werken als nieuwe norm wel effect heeft op de bezettingsgraad van parkeergarages.
Bronnen
- Monit (2023), Parkeermonitor
- NOS (2023), https://nos.nl/artikel/2468391-nog-steeds-minder-reizigers-in-openbaar-vervoer-dan-voor-corona
- NRC (2023), https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/02/files-op-nederlandse-wegen-toegenomen-automobilisten-staan-vaker-stil-dan-voor-coronacrisis-a4161064
Meer informatie
> Monit verzamelt de parkeergegevens van haar opdrachtgevers en biedt via de Parkeermonitor tools voor heldere analyses om daarmee het parkeerbeleid, beheer en financiën te optimaliseren. Met meer dan 5.000 aangesloten parkeerfaciliteiten is Monit partner voor gemeenten en private parkeeroperators in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Bekijk meer artikelen
Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving
De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.
Lees meerExpertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?
Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.
Lees meerAmsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden
Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.
Lees meerMogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers
Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.
Lees meerBetaald parkeren in de hele gemeente Utrecht in 2034 een feit
Met aanvullende maatregelen zoals het stadsbreed invoeren van betaald parkeren en het fors verlagen van de parkeernorm bij nieuwbouw wordt een volgende stap gezet om auto’s uit Utrecht te weren.
Lees meerPeter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'
Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt. Hierbij is ook gekeken naar de effecten van keuzes op onder meer mobiliteit en leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.
Lees meer