Nationaal Laadonderzoek 2021

Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief van ElaadNL, de Vereniging Elektrische Rijders (VER) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en wordt uitgevoerd in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

 

Het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse, grootschalige enquête onder Nederlandse EV-rijders naar het laden van elektrische auto’s. De vragen in de enquête hebben betrekking op de periode mei 2020 tot en met april 2021. De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden in de enquête en hebben zodoende betrekking op dat wat respondenten zeggen.

Het Nationaal Laadonderzoek 2021 levert een schat aan informatie op. Met als een van de hoogtepunten het beeld per regio van het laadgedrag van EV-rijders. Wensen en knelpunten op het gebied van laadinfrastructuur verschillen per regio en het
beleid daaromtrent is maatwerk.

 

In dit onderzoek valt de dominantie van de thuis lader in de ‘laadmix’ van EV-rijders op. EV-rijders geven aan dat 59% van de kilometers wordt geladen op de privé laadpaal of het stopcontact thuis. Dit was in de eerste editie nog 47%. Logischerwijs draagt de COVID-19 pandemie bij. Maar liefst 78% van de huidige EV-rijders geeft aan thuis te kunnen laden en die groep laadt driekwart van zijn kilometers thuis op. het is daarom van belang om, naast de uitrol van het publieke laadnetwerk, nadrukkelijker te kijken naar kansen voor (slim) thuisladen. Bovendien geeft driekwart van de EV-rijders aan zonnepanelen te hebben.

 

Naast de noodzakelijke en tijdige uitrol van publieke laadinfrastructuur ligt bij de private thuislader een nog onderbenut potentieel. Om de beschikbare capaciteit van het stroomnetwerk optimaal te benutten en investeringen in netverzwaring te voorkomen, is slim laden ook voor thuis van belang. Aangezien veel EV-rijders thuis laden, dit het liefst in combinatie met zonnepanelen doen en de bereidheid tot slim laden hoog is, liggen hier kansen voor de (effectieve inzet van) slim laden. Zo kunnen collectieve en individuele kosten worden beperkt.

De voordelen van thuis laden zijn groot: laden is goedkoper, er is altijd plek en het is aantrekkelijk in combinatie met zonnepanelen. Een belangrijke vraag, die we jaarlijks met dit onderzoek monitoren, is of de EV-rijder van straks (tot 2030)
ook vooral een thuis lader is. Naar verwachting is in 2030 een op de vijf auto’s volledig elektrisch. Algemeen bekend is ook dat slechts 25% van de Nederlandse huishoudens de mogelijkheid heeft om thuis te laden. Voor de uitrolstrategie van
laadinfrastructuur is dit cruciale informatie.

 

Download Laadonderzoek 2021

Tags

elektrisch rijden ev-voertuig laadinfrastructuur onderzoek

Bekijk meer artikelen

Parkeergarages: een optimale eerste indruk van de stad

Een onderzoek naar welke elementen automobilisten het belangrijkst vinden als het gaat om de beleving van parkeergarages.

Lees meer

Omgaan met parkeernormen wanneer de auto best een tandje minder mag…

Het generiek verlagen van parkeernormen kan helpen om meer ruimte te creëren in de steden als tegelijkertijd geïnvesteerd wordt in het veranderen van een door de auto gedomineerde mobiliteitscultuur.

Lees meer

Energietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen

Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.

Lees meer

Kleine stapjes met elektrische stepje

Ook in het Nederlandse straatbeeld worden elektrische stepjes waargenomen, maar zijn ze vooral privébezit. Maar mag dit eigenlijk wel?

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk

In de serie markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk, Vice President Business Line Management & Marketing op het hoofdkantoor van SKIDATA in Salzburg.

Lees meer

30 jaar fiscalisering deel 7: Beschouwing

Fiscalisering: In dit laatste artikel van de serie wordt vooral vooruitgekeken en daarbij worden een paar veelbelovende nieuwe initiatieven besproken.

Lees meer
1 13 14 15 16 17 38