Markante personen uit de parkeerwereld | Martin Bartels: ‘Correcte handhaving is het fundament voor parkeerbeheer’

Martin Bartels is al lange tijd werkzaam bij Parkeerbeheer in de gemeente Roosendaal en heeft zijn sporen verdiend in veel facetten van het parkeervak. Nu is hij operationeel directeur van Parkeerbeheer Roosendaal. Maar Martin is meer dan alleen een directeur; hij is met recht een ambassadeur van het parkeervak én van Roosendaal. Met passie vertelt hij over zijn werk, over de stad en over de uitdagingen waar hij dagelijks mee te maken heeft. We spraken hem in zijn kantoor, boven de parkeergarage Nieuwe Markt, die hij als zijn tweede thuis beschouwt.

 

[Van de redactie Vexpansie | Tekst: Jeroen QueeSweco en Tjeerd VeldersVia Velders, Foto’s: Martin Bartels en Parkeerbeheer]

 

Martin, hoe ben je ooit in de parkeerwereld terechtgekomen?
Na mijn studie Aardrijkskunde en Geschiedenis werkte ik als docent. Toen mijn baan verdween door een fusie, besloot ik een nieuwe uitdaging aan te gaan bij de Makro, waar ik me onder meer bezighield met logistieke processen. Daarna was ik praktijkcoach en heb ik les gegeven in het praktijkonderwijs. Begin jaren 90 ben ik gaan werken bij de gemeente Roosendaal, eerst als chef van het Reinigingsbedrijf en later als teamleider bij de Sociale Dienst. Toen een aantal jaar later de directeur Stadsontwikkeling vroeg of ik niet het Parkeerbedrijf wilde leiden hoefde ik daar niet lang over na te denken. Ik zag het als een kans die perfect paste bij mijn manier van werken.

 

Het parkeren in Roosendaal was toen waarschijnlijk nog bescheiden van omvang?
Ja, dat klopt. Betaald parkeren gold toen in Roosendaal alleen op twee pleinen en daarnaast waren er twee parkeergarages. In eerste instantie werd ik vanuit de gemeente gedetacheerd als bedrijfsleider bij de organisatie die het beheer uitvoerde. Die moest worden uitgebouwd tot een uitvoeringsorganisatie voor het straatparkeren. De beheerders in de parkeergarages waren toen overigens nog studenten van het bedrijf PMN van Ernst Bos. Het Parkeeruitvoeringsplan van de gemeente werd het kader voor de professionalisering van het parkeren waaronder de inkoop van parkeerautomaten en de uitgifte van parkeervergunningen. Vanaf 2000 werd het betaald parkeren fors uitgebreid, met name het betaald parkeren op straat. Een grote stap voor Roosendaal en daarmee een spannende tijd. Niet alles was meteen perfect. We hebben zelfs een keer het toenmalige satirische Tv-programma ‘Ook dat nog!’ gehaald met een nominatie voor de ‘Gouden Eikel’. Gaandeweg zijn de zaken die beleidsmatig niet goed klopten aangepast. Ik heb mij altijd gefocust op het goed uitvoeren van het beleid.

 

 

Wat vind jij belangrijk bij de uitvoering van het parkeerbeleid?
Een solide uitvoeringsorganisatie en het goed regelen van de parkeercontrole. De crux van parkeercontrole is het corrigeren van fout gedrag. Daar zijn boetes en naheffingen voor, maar het moet geen ‘verdienmodel’ zijn. Regels zijn regels en die gelden voor iedereen. Dus daarbij moet je ook zelf het goede voorbeeld geven. Dit zie ik als het fundament voor parkeerbeheer.

 

Hoe ben je na die uitbouwperiode verdergegaan?
We hebben de parkeercontrole nog beter georganiseerd en ik ben me gaan inzetten voor de belangen van de beroepsgroep ‘parkeerhandhaving’. Binnen de Vexpan is dit een werkgroep geworden en dit heeft vervolgens geleid tot een CROW-publicatie ‘Richtlijn Parkeercontrole’. Helaas heb ik vanaf 2008 te kampen gehad met gezondheidsproblemen en waren extra inspanningen niet meer mogelijk. Toen trad ik ook niet meer zo veel naar buiten. De laatste jaren is mijn gezondheid gelukkig weer stabiel. Wel was nog een droom om de uitvoeringsorganisatie om te zetten naar een parkeerbeheer-coöperatie voor Zuidwest Nederland en zo de samenwerking tussen gemeenten te bevorderen. Elke gemeente heeft zo zijn eigen sentimenten en dat maakte het lastig om dit voor elkaar te krijgen. Er is wel een samenwerking met Bergen op Zoom tot stand gekomen, waarmee Parkeerbeheer Bergen op Zoom BV is opgericht. In 2017 is de Coöperatie Parkeerbeheer Zuidwest Nederland als een overkoepelende organisatie opgericht en zo werd een droom werkelijkheid. Binnen de coöperatie werken de parkeerbedrijven samen met de gemeenten Etten-Leur, Sluis en Terneuzen.

 

Verder heb ik mij sterk gemaakt voor het beter organiseren van het parkeren van vrachtwagens. Mede daardoor exploiteert Roosendaal nu een hoogwaardig beveiligde vrachtwagenparking met goede sanitaire voorzieningen. Ik ben inmiddels ook gecertificeerd als auditor/manager van vrachtwagenparkings volgens de normen van TAPA en de Europese Commissie. Na een lange aanloop loopt de vrachtwagenparking nu goed, hoewel het altijd een uitdaging blijft om vrachtwagenchauffeurs te laten betalen voor parkeren, ook al krijgen ze er maximale veiligheid en voorzieningen voor terug. Het beheer hebben we helemaal in eigen hand en de parking is aangesloten op de eigen meldkamer van de Parkeerbeheer BV.

 

Hoe ziet je leven buiten het werken bij gemeente Roosendaal eruit?
Ik ben geboren in Nispen en woon al jaren met veel plezier in Roosendaal. Ik houd van de stad en de vele mooie plekken in de regio waar ik graag ga wandelen. En ik kom regelmatig in het theater. Maar mijn vrouw en ik reizen ook veel. Zo trekken we met de camper regelmatig door heel Europa en er is nog genoeg te ontdekken voor jaren van reisplezier.

 

Wat wil je nog bereiken of veranderen in het parkeren?
Mijn pensioen komt in zicht en ik zou graag zien dat er een goede overdracht komt van Parkeerbeheer Roosendaal BV, specifiek het parkeren in Roosendaal, en de coöperatie. Geen grote veranderingen, maar juist het voortzetten van een solide uitvoeringsorganisatie in combinatie met een rechtvaardige parkeerhandhaving is volgens mij de goede basis voor de inzet van veranderend en vooral passend parkeerbeleid.

 

 

Meer informatie
> Martin Bartels
> Parkeerbeheer, lid van Vexpan
> Jeroen QueeSweco / redactie Vexpansie
> Tjeerd VeldersVia Velders / redactie Vexpansie

 

Tags

markant persoon parkeerbeheer parkeerhandhaving gemeenten

Bekijk meer artikelen

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Open parkeerdata: een must

Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ((IenW) hebben de handen ineengeslagen om parkeerdata beter te ontsluiten. Over vier jaar moet 95 procent van deze data als open data beschikbaar zijn.

Lees meer

Parkeren en gebiedsontwikkeling rond knooppunten

De afgelopen jaren is uit meerdere onderzoeken gebleken dat parkeerbeleid groot effect kan hebben op duurzame gebiedsontwikkeling met laag autobezit- en gebruik.

Lees meer

Parkeergarages Lammermarkt en Garenmarkt: Een aantrekkelijk entree naar de stad

Om de Leidse binnenstad aantrekkelijk en bereikbaar te houden heeft het gemeentebestuur in 2010 opdracht gegeven om twee ondergrondse parkeergarages te bouwen.

Lees meer

Opsporen buitenlanders na parkeerovertreding niet mogelijk

Het lid van de Tweede Kamer Van Raak (SP) heeft op 7 juni 2019 aan de minister van Justitie en Veiligheid een vraag gesteld over het bericht dat buitenlanders parkeerboetes ontlopen. De minister heeft mede namens zijn collega’s op 11 juli 2019 geantwoord.

Lees meer

Mobiliteit & gedrag

Mobiliteit en parkeren zijn onlosmakelijk verbonden met menselijk gedrag. Waarom willen we allemaal zo dicht mogelijk bij onze voordeur of bestemming parkeren? En waarom vinden we betaald parkeren vaak te duur

Lees meer
1 48 49 50 51 52 53