Markante personen uit de parkeerwereld | Angelique Breukel: 'Parkeren is nooit saai!'
In haar loopbaan werkte Angelique Breukel bij diverse takken van de overheid, waarbij ze zich zowel met het beleid als met de operationele kant van parkeren bezig mocht houden. Nu is zij ook adjunct-directeur van adviesbureau Spark en is vanuit die rol direct betrokken bij alle facetten van het parkeervak.
Van de redactie Vexpansie | Tekst: Jeroen Quee – Sweco en Tjeerd Velders – Via Velders, Foto: Angelique Breukel
Angelique, hoe ben je ooit in de parkeerwereld terechtgekomen?
Na mijn studie Bedrijfseconomie ben ik eind jaren ’80 begonnen bij een waterschap in Noord-Brabant en daarna heb ik gewerkt bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Later stapte ik over naar de gemeente Den Bosch en daar ging ik onder andere aan de slag met parkeervergunningen, maar ook met de operationele zaken zoals de balie en de meldkamer.
Eugène Kok was mijn leidinggevende en tegelijkertijd een echte leermeester. Door hem ben ik behept geraakt met het ‘parkeervirus’. Na 18 jaar bij de gemeente Den Bosch te hebben gewerkt ben ik in 2019 overgestapt naar Spark. Dus ik bleef in de parkeerwereld. In mijn rol als adviseur kom ik nu met veel verschillende gemeenten in aanraking. Bijzonder om te zien hoe het parkeerbeleid bij elke gemeente weer net iets anders wordt geschreven en uitgevoerd.
Naast mijn rol bij Spark lever ik graag een bijdrage aan Vexpan. Mooi om te zien hoe de vereniging door de jaren heen steeds meer diver is geworden met onder andere een goed lopende Commissie Gemeenten.
Hoe heeft de parkeerwereld zich in jouw ogen in de afgelopen 20 jaar ontwikkeld?
Nou, er is echt heel veel veranderd! De ontwikkeling is vooral heel sterk waar het gaat om de interactie met bewoners: vroeger bleef het bij het beantwoorden van brieven maar tegenwoordig zijn we fysiek met bewoners bezig met participatie. Het thema parkeren is veel nadrukkelijker in beeld en dat brengt nieuwe processen met zich mee zoals klankbordgroepen, werkateliers en panels. Alles ligt ook meer dan vroeger onder een vergrootglas. En dat gaat niet alleen over het beleid want ook bij de manier waarop dat wordt uitgevoerd, is de burger meer betrokken. De dienstverlening aan de burger wordt dus complexer en dat heeft ook effect op de werkwijze bij de organisatie en het beheer daarvan. Al in mijn tijd in Den Bosch hadden Eugène Kok en ik hier stevige discussies over en dat leidt je naar een steeds betere benadering van de burger, de klant. Parallel daaraan zit ook de politiek er meer ‘bovenop’ en dat heeft invloed op de manier waarop we werken.
Voor ons als adviesbureau is de missie om vroegtijdig inzichten aan te dragen, zodat je die nieuwe werkprocessen doelgerichter kunt doorlopen. Wij weten aan het begin van een traject wat er verderop nog gaat komen.
Welke ontwikkelingen zie je in de operationele sfeer door de jaren heen?
Ook hier zie ik meer en meer betrokkenheid van politiek en publiek. Ondanks een toename van zich steeds verder ontwikkelende technieken, blijft goed contact met de burger uiterst belangrijk. Het parkeerloket is bijvoorbeeld in bijna elke gemeente verdwenen, maar klachten en vragen moeten natuurlijk wel kunnen worden behandeld. Vergrijzing speelt ook een rol. Mensen zijn langer mobiel en zijn gesteld op wat ze verworven hebben.
Hoe bevalt het je als directielid van Spark?
Het is heel leuk om te doen en om een bijdrage te leveren aan het ‘zijn’ van Spark. We zijn 2 jaar geleden een coöperatie geworden en bepalen ook echt samen de strategie. Onder leiding van Welmoed Rieff vormen we een vrouwelijke directie in een relatief groot mannenbolwerk. Leuk aan ons kleine adviesbureau is dat ik ook nog gewoon adviseur ben en dus voornamelijk meewerk aan de dagelijkse adviespraktijk. Met z’n allen varen we tegelijkertijd de uitgestippelde koers van het bureau. En door met je ‘voeten in de klei’ te staan blijf je levendig en enthousiast waarbij je binnen een bureau als het onze als vanzelfsprekend met elkaar samenwerkt. Het werken als commercieel parkeeradviseur is meer gebaseerd op interactie met de omgeving, terwijl je bij een gemeente veel meer te maken hebt met de politieke context. Je leert het parkeervak door het te doen. En daarbij geldt natuurlijk: parkeren is nooit saai!
Hoe ziet je leven buiten Spark eruit. Ben je nog steeds Brabander?
Ik ben eigenlijk Limburger, want ik ben opgegroeid onder de rook van stadion De Koel in Venlo. Daardoor houd ik erg van voetbal kijken. Ik ben getrouwd en heb vier kinderen waarvan drie zoons. Thuis wordt door iedereen veel naar voetbal gekeken en we hebben daarbij alle smaken topclubs in huis, dus altijd leven in de brouwerij!
Wat wil je nog bereiken of veranderen in het parkeren?
Ik zou graag zien dat je vanuit parkeren echt kunt meedenken aan de voorkant van het maken van ruimtelijke plannen. We kunnen 10 miljoen auto’s niet zomaar wegdenken en moeten breed nadenken wat we willen met de schaarse openbare ruimte waar ook fietsen, bomen en veel andere voorzieningen vragen om een plek. De auto krijgt daarbij een andere positie, maar als het aan mij ligt zonder het negatieve imago dat parkeren nog vaak heeft.
Meer informatie
> Angelique Breukel
> Spark, lid van Vexpan en Expertteam
> Angelique zit in het projectteam Vexpan Nationaal Parkeercongres
> Jeroen Quee – Sweco / redactie Vexpansie
> Tjeerd Velders – Via Velders / redactie Vexpansie
Bekijk meer artikelen
Slimmer Parkeren in Dordrecht: naar sturend parkeerbeleid voor groene en leefbare stad
In het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 wordt een duidelijke koers uitgezet: Dordrecht wil een sterke, groene en leefbare stad zijn met een slimmer en sturend parkeerbeleid. Peter Vissers geeft inzicht in het beleid.
Lees meerParking Trend magazine 2/2025
In het juninummer van Parking Trend International magazine deelt EPA een hoofdartikel over 'Aanleg en renovatie van parkeergarages'. Toonaangevende bouwbedrijven geven hun mening.
Lees meerAdvies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein
Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.
Lees meerDeelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing
Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld | Sjoerd Stienstra: 50 jaar in het parkeervak
Wij kennen niemand die langer dan Sjoerd Stienstra in het parkeervak meeloopt. En dat komt niet in de laatste plaats doordat hij niet van ophouden weet. Hij is nog steeds ongelofelijk enthousiast over het vakgebied.
Lees meerMakkelijker Rotterdam in en uit met P+R combi ticket
Rotterdam biedt vanaf 1 juni het P+R combi ticket. Daarmee kan de bezoeker een plek voor de auto reserveren op een P+R terrein én koopt de bezoeker een voordelig metro-, tram- of buskaartje van de RET.
Lees meer