LINDA is live: één landelijk dataportaal voor laadpaalgebruik
Goed nieuws voor beleidsmakers, exploitanten en mobiliteitsprofessionals: het landelijke dataportaal LINDA (LaadINfraDAta) is operationeel. Hiermee komt er één uniforme plek beschikbaar voor gebruiksgegevens van publieke laadpalen in Nederland.
Van de redactie Vexpansie | Tekst: Eric van Voorthuizen, Orange Charging en Arjen Hof, Projectleider LINDA Dataportaal NAL-regio’s
Waarom LINDA?
Twee jaar geleden besloot de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) dat het versnipperde landschap van laaddata overzichtelijker moest worden. De oplossing: één platform met betrouwbare, gestandaardiseerde informatie over het gebruik van publieke laadpunten. Het beheer is in handen van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW).
LINDA richt zich specifiek op sessiegegevens van openbare laadpalen, zoals laadduur en bezettingsgraad. Dit in tegenstelling tot het National Access Point (NAP), dat real-time informatie geeft over beschikbaarheid. Beide trajecten maken gebruik van de OCPI-standaard (Open Charge Point Interface), maar functioneren onafhankelijk van elkaar. Door dezelfde standaard te gebruiken, wordt het voor CPO’s makkelijker om aan beide initiatieven deel te nemen.
Wat biedt LINDA?
LINDA ondersteunt momenteel OCPI-versies 2.1.1 en 2.2.1. De standaardisatie richt zich op versie 2.2.1. Versie 2.3 is nog in ontwikkeling.
Belangrijkste voordelen:
- Eén compleet overzicht van het publieke laadnetwerk, ongeacht de CPO.
- Inzicht in gebruik en bezetting, waarmee gestuurd kan worden op uitbreiding of herverdeling.
- Kwaliteitscontrole door het NDW.
- Gestandaardiseerde toegang tot data voor beleidsontwikkeling, analyses en monitoring.
LINDA is niet alleen waardevol voor gemeenten, maar ook voor provincies, CPO’s, de RVO, het CBS en andere dienstverleners. Eén gestandaardiseerde bron met duidelijke afspraken over gebruik levert voordeel op voor alle betrokken partijen.
Toegang en gebruiksregels
Toegang tot de data is strikt geregeld:
- Gemeenten en concessiegevers kunnen alleen data inzien van CPO’s waarmee zij een contract hebben.
- CPO’s kunnen alleen hun eigen data inzien.
- Andere partijen kunnen alleen toegang krijgen als de data-eigenaar toestemming geeft, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van plankaarten.
- NDW is verantwoordelijk voor het beheren en bewaken van de toegang tot de data.
Gemeenten kunnen aangeven dat zij data willen delen met derden, maar dit moet formeel goedgekeurd worden. Als een gemeente eigenaar is van de data, kan zij haar CPO opdracht geven de data via LINDA te ontsluiten. Andersom geldt ook: een CPO die eigenaar is van de data kan zelfstandig besluiten om data via LINDA aan te bieden. Er zijn tot nu toe geen gemeenten die hebben aangegeven géén gebruik te willen maken van LINDA.
Stand van zaken
LINDA is nog volop in ontwikkeling. Nog niet alle CPO’s zijn aangesloten en ook de standaard wordt verder aangescherpt. Het NDW blijft de datakwaliteit monitoren en verbeteren. In toekomstige concessies wordt naar verwachting steeds vaker opgenomen dat data via LINDA ontsloten moet worden.
Gemeenten met een open-marktmodel kunnen hun CPO’s vragen de data beschikbaar te stellen. Een voorbeeldbrief is te vinden op de site van RAL Zuid.
Ook Vexpan-leden dragen bij
Orange Charging, actief in meerdere gemeenten als CPO, heeft haar medewerking al toegezegd. Ook voor het project Slim Laden delen zij hun data. Dit helpt om automobilisten beter inzicht te geven in het effect van slim laden op hun laadsessie.
Samen naar een datagedreven toekomst
LINDA betekent een belangrijke stap in de professionalisering van laadinfrastructuurbeleid in Nederland. Door slimme data slim te gebruiken, kunnen gemeenten, CPO’s en beleidsmakers gericht samenwerken aan een toekomstbestendige, duurzame mobiliteitsinfrastructuur.
Meer informatie
> Meer weten? Neem hierover contact op met je regionale NAL-coördinator in jouw gemeente
> Landelijke dataportaal LINDA
> Nationale Agenda Laadinfrastructuur
> Nationaal Dataportaal Wegverkeer
Bekijk meer artikelen
Emergency Plug voor elektrische auto’s wint Automotive Innovation Award
Total Safety Solutions heeft met zijn Emergency Plug voor elektrische voertuigen de Automotive Innovation Award 2024 gewonnen in de categorie Veiligheid.
Lees meerUitdagingen laadinfrastructuur parkeergarages: aanbevelingen en adviezen
Per 1 november 2023 is 2,6 procent van alle plekken in parkeergarages voorzien met laadinfrastructuur. Dat communiceert de Vexpan werkgroep CLIP in haar jaarrapportage 2023. Er zijn echter vijf uitdagingen.
Lees meerElektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?
In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?
Lees meerNieuwe editie Essentiele Controlepunten Brandveiligheid
De 2024-versie en de 16e druk van de Essentiele Controlepunten Brandveiligheid is gelanceerd. De uitgave bevat een toelichting op de hoofdzaken van brandveiligheid met steeds handige controlelijsten.
Lees meerVereniging Elektrische Rijders vertolkt de stem van een snelgroeiende groep autobestuurders
Een interview met Marina van Helvoort, directeur van de Vereniging Elektrische Rijders (VER).
Lees meerFlevoland, Noord-Holland en Utrecht plaatsen honderden snellaadstations
De komende jaren komen tot 600 snellaadstations in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. ‘MRA-Elektrisch’ heeft hier met de drie provincies en een groot aantal gemeenten een gezamenlijke aanbesteding voor gedaan.
Lees meer