LINDA is live: één landelijk dataportaal voor laadpaalgebruik

Goed nieuws voor beleidsmakers, exploitanten en mobiliteitsprofessionals: het landelijke dataportaal LINDA (LaadINfraDAta) is operationeel. Hiermee komt er één uniforme plek beschikbaar voor gebruiksgegevens van publieke laadpalen in Nederland.

 

Van de redactie Vexpansie | Tekst: Eric van Voorthuizen, Orange Charging en Arjen Hof, Projectleider LINDA Dataportaal NAL-regio’s

 

Waarom LINDA?
Twee jaar geleden besloot de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) dat het versnipperde landschap van laaddata overzichtelijker moest worden. De oplossing: één platform met betrouwbare, gestandaardiseerde informatie over het gebruik van publieke laadpunten. Het beheer is in handen van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW).

 

LINDA richt zich specifiek op sessiegegevens van openbare laadpalen, zoals laadduur en bezettingsgraad. Dit in tegenstelling tot het National Access Point (NAP), dat real-time informatie geeft over beschikbaarheid. Beide trajecten maken gebruik van de OCPI-standaard (Open Charge Point Interface), maar functioneren onafhankelijk van elkaar. Door dezelfde standaard te gebruiken, wordt het voor CPO’s makkelijker om aan beide initiatieven deel te nemen.

 

Wat biedt LINDA?
LINDA ondersteunt momenteel OCPI-versies 2.1.1 en 2.2.1. De standaardisatie richt zich op versie 2.2.1. Versie 2.3 is nog in ontwikkeling.

 

Belangrijkste voordelen:

  • Eén compleet overzicht van het publieke laadnetwerk, ongeacht de CPO.
  • Inzicht in gebruik en bezetting, waarmee gestuurd kan worden op uitbreiding of herverdeling.
  • Kwaliteitscontrole door het NDW.
  • Gestandaardiseerde toegang tot data voor beleidsontwikkeling, analyses en monitoring.

 

LINDA is niet alleen waardevol voor gemeenten, maar ook voor provincies, CPO’s, de RVO, het CBS en andere dienstverleners. Eén gestandaardiseerde bron met duidelijke afspraken over gebruik levert voordeel op voor alle betrokken partijen.

 

Toegang en gebruiksregels
Toegang tot de data is strikt geregeld:

  • Gemeenten en concessiegevers kunnen alleen data inzien van CPO’s waarmee zij een contract hebben.
  • CPO’s kunnen alleen hun eigen data inzien.
  • Andere partijen kunnen alleen toegang krijgen als de data-eigenaar toestemming geeft, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van plankaarten.
  • NDW is verantwoordelijk voor het beheren en bewaken van de toegang tot de data.

 

Gemeenten kunnen aangeven dat zij data willen delen met derden, maar dit moet formeel goedgekeurd worden. Als een gemeente eigenaar is van de data, kan zij haar CPO opdracht geven de data via LINDA te ontsluiten. Andersom geldt ook: een CPO die eigenaar is van de data kan zelfstandig besluiten om data via LINDA aan te bieden. Er zijn tot nu toe geen gemeenten die hebben aangegeven géén gebruik te willen maken van LINDA.

 

Stand van zaken
LINDA is nog volop in ontwikkeling. Nog niet alle CPO’s zijn aangesloten en ook de standaard wordt verder aangescherpt. Het NDW blijft de datakwaliteit monitoren en verbeteren. In toekomstige concessies wordt naar verwachting steeds vaker opgenomen dat data via LINDA ontsloten moet worden.

 

Gemeenten met een open-marktmodel kunnen hun CPO’s vragen de data beschikbaar te stellen. Een voorbeeldbrief is te vinden op de site van RAL Zuid.

 

Ook Vexpan-leden dragen bij
Orange Charging, actief in meerdere gemeenten als CPO, heeft haar medewerking al toegezegd. Ook voor het project Slim Laden delen zij hun data. Dit helpt om automobilisten beter inzicht te geven in het effect van slim laden op hun laadsessie.

 

Samen naar een datagedreven toekomst
LINDA betekent een belangrijke stap in de professionalisering van laadinfrastructuurbeleid in Nederland. Door slimme data slim te gebruiken, kunnen gemeenten, CPO’s en beleidsmakers gericht samenwerken aan een toekomstbestendige, duurzame mobiliteitsinfrastructuur.

 

 

Meer informatie
> Meer weten? Neem hierover contact op met je regionale NAL-coördinator in jouw gemeente
> Landelijke dataportaal LINDA
> Nationale Agenda Laadinfrastructuur
> Nationaal Dataportaal Wegverkeer

Tags

dataportaal laadpaalgebruik LINDA CPO

Bekijk meer artikelen

Rotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente

Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.

Lees meer

Nieuwe regelgeving voor veilige oplaadpunten in parkeergarages

Om te zorgen dat nieuwe laadpunten in parkeergarages veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast. Dat heeft gevolgen voor eigenaren en beheerders van garages.

Lees meer

Laadpaalklevers

Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.

Lees meer

Hyper-efficiënte elektrische auto’s besparen potentieel 2,2 miljard euro aan verzwaringen

Hyper-efficiënte elektrische auto’s kunnen een positieve bijdrage leveren aan de energietransitie én de benodigde investeringen in de energie-infrastructuur verlagen.

Lees meer

Vexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst

Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.

Lees meer

Gemeente Groningen neemt plaatsen laadpalen in eigen beheer

Heijmans Infra BV gaat de komende jaren de laadpalen voor elektrische voertuigen leveren en plaatsen in de gemeente Groningen. Het netwerk van laadpalen in de gemeente wordt de komende drie jaar met 300 tot 500 palen uitgebreid.

Lees meer
1 13 14 15 16 17 23