Gebruik CBS-microdata bij passende parkeernorm

Bij het opstellen van gemeentelijke parkeernormen moet er sprake zijn van goed onderbouwd maatwerk. Frank Aalbers van Goudappel. vertelt over het gebruik van CBS-microdata tijdens de lunchbijeenkomst van Vexpan op 14 oktober 2021. De senior adviseur is expert op de vele verkeerskundige vlakken, van onderzoek tot beleid.

 

Zijn de Nederlandse parkeernormen passend genoeg? Of kan het allemaal wel wat minder (of juist meer?). Te lage parkeernormen kunnen leiden tot parkeerproblemen. Maar te hoge parkeernormen tot het onnodig gebruik van ruimte en inzet van financiële middelen. Het leidt tot hogere woningprijzen en heeft daarom mogelijk zelfs een remmend effecten op de noodzakelijke woningbouwontwikkelingen. Want tot 2035 zijn er veel woning nodig. Ongeveer 750.000 stuks.

 

Lees verder onder beeld

 

Maar hoe kom je tot een passende parkeereis? Die je als gemeente kan meegeven aan ontwikkelaars. Daarvoor zijn de landelijke CROW-kencijfers voor parkeernormering niet toereikend. Veel te vaak hebben gemeenten deze richtlijnen één op één vertaald naar gemeentelijke parkeernormen. Met als resultaat onbenutte parkeerplaatsen en als gevolg daarvan onder andere een minder aantrekkelijke woonomgeving en negatieve effecten op duurzaamheid/leefbaarheid.

 

CBS-microdata
Goudappel heeft veel onderzoek in Nederland gedaan naar afwijkingen van de gemeentelijke parkeernormen en het toepassen hiervan. Daarbij wordt niet meer gewerkt op basis van geaggregeerde openbare CBS-gegevens maar op basis van CBS-microdata. Dat is data op een veel gedetailleerder niveau en alleen beschikbaar voor onderzoekbureaus.

 

Goudappel heeft deze microdata gecombineerd met diverse meetgegevens verzameld op basis van eigen onderzoeken. Zo verkregen zij een duidelijk inzicht in het werkelijke autobezit per type woning (per gemeente, wijk en buurt). Inclusief de leaseauto’s. Maar (nog wel) exclusief de bedrijfsbusjes/werkauto’s die meegenomen worden naar huis, de zogeheten ‘grijze’ kentekens.

 

Praktijkvoorbeeld
Frank haalt een praktijkvoorbeeld aan van jonge starters in Tilburg. Voor hen blijkt de gemeentelijke parkeernorm zo’n 50% af te wijken. Die afwijking is niet in iedere gemeente gelijk. Dit is zeer afhankelijke van de geografische ligging binnen Nederland en de aanwezige infrastructuur. Op basis van een inventarisatie kan een gemeente ‘reductiefactoren’ inzetten om de CROW-kencijfers naar beneden bij te stellen. Dit kan middels de inzet van deelmobiliteit/MaaS, flexibele parkeernorm voor het aandeel bezoekers maar ook door rekening te houden met de aanwezigheid van openbaar vervoer.

 

Conclusie: bij het opstellen van gemeentelijke parkeernormen moet er sprake zijn van goed onderbouwd maatwerk.

 

Er worden na afloop van de presentatie veel vragen gesteld. Onder andere over de keuze die Goudappel heeft gemaakt ten aanzien van de woningtypen. In Eindhoven hanteren ze die typen niet maar juist de gebruiksoppervlakte van woningen. Andere vragen gaan over het opvangen van de parkeerbehoefte op piekmomenten. En het dubbelgebruik, in bijzonder als er in de toekomst meer en meer parkeerplaatsen met oplaadpalen bijkomen. Een grote opgave lijkt dat te worden.

 

Download presentatie

Tags

parkeernorm

Bekijk meer artikelen

Parkeergarages: een optimale eerste indruk van de stad

Een onderzoek naar welke elementen automobilisten het belangrijkst vinden als het gaat om de beleving van parkeergarages.

Lees meer

Omgaan met parkeernormen wanneer de auto best een tandje minder mag…

Het generiek verlagen van parkeernormen kan helpen om meer ruimte te creëren in de steden als tegelijkertijd geïnvesteerd wordt in het veranderen van een door de auto gedomineerde mobiliteitscultuur.

Lees meer

Energietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen

Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.

Lees meer

Kleine stapjes met elektrische stepje

Ook in het Nederlandse straatbeeld worden elektrische stepjes waargenomen, maar zijn ze vooral privébezit. Maar mag dit eigenlijk wel?

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk

In de serie markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk, Vice President Business Line Management & Marketing op het hoofdkantoor van SKIDATA in Salzburg.

Lees meer

30 jaar fiscalisering deel 7: Beschouwing

Fiscalisering: In dit laatste artikel van de serie wordt vooral vooruitgekeken en daarbij worden een paar veelbelovende nieuwe initiatieven besproken.

Lees meer
1 13 14 15 16 17 38