Expertteam: Zware personenauto’s in parkeergarages

Merlijn Keijzer van Schiphol stelde aan het Vexpan Expertteam de vraag: mogen zware personenauto’s wel toegelaten worden in parkeergarages?

 

Achtergrond
Eerder vroeg in Engeland Bouwkundig ingenieur Chris Whapples van de British Parking Association zich in 2022 af hoe lang het met zware auto’s in parkeergarages goed blijft gaan. Hij stelde: ‘Als je het gemiddelde gewicht van elektrische auto’s ziet, begin je je af te vragen of de bestaande normen wel toereikend zijn. We hebben nog geen incident gehad, maar ik vermoed dat het slechts een kwestie van tijd is. We moedigen ook eigenaren van oudere parkeergarages aan om te controleren hoeveel marge ze hebben.’

 

In het autoblad Top Gear stond in diezelfde tijd dat de nieuwe lichting luxe EV’s erg zwaar zijn. We citeren: ‘Neem bijvoorbeeld de nieuwe BMW i7, die hebben wel al een paar keer zien rijden. Die mag met een gewicht van 2.615 kilo veel parkeergarages officieel al niet in. Hetzelfde geldt voor de Mercedes EQS SUV of de Volvo EX90. Amerikaanse modellen (die hier niet geleverd worden) maken het nog bonter: de elektrische F-150 weegt bijna 3.000 kilo en de Hummer EV gaat daar fors overheen. Eind 2022 was in het nieuws dat elektrische auto’s voor instortingsgevaar konden zorgen.’

 

Het gewicht van een aantal zware EV personenauto’s varieert tussen 2550 kg (KIA EV9) en de Hummer EV 4103 kg. (bron Internet).

 

Dimensioneren van parkeergarage vloeren
Sinds het van kracht zijn van het Bouwbesluit 2012 dienen parkeergarages gedimensioneerd te worden aan de hand van de Eurocode 1 en daarin staat dat auto’s niet zwaarder mogen zijn dan 2500 kg. Voor 2012 waren de Technische Grondslagen Bouwvoorschriften van toepassing.

 

De vraag uitgewerkt:

  • Mogen personenauto’s die zwaarder zijn dan 2500 kg parkeergarages inrijden en er parkeren als deze garages volgens de Eurocode 1 zijn berekend?
  • Welk advies wordt gegeven t.a.v. inspectie van bestaande garagevloeren? Dit omdat er nog al eens sprake is van corrosie van de wapening, waardoor de constructieve veiligheid afneemt.

 

Bovenstaande vragen zijn geen vragen voor het Vexpan Expertteam en deze zijn daarom gesteld aan een onafhankelijke instelling: het Kennis Portaal Constructieve Veiligheid.

 

Antwoord van KPCV:
Van Dick Stoelhorst, voorzitter KPCV zijn de volgende antwoorden ontvangen:

  • Zware personenauto’s staan op de agenda bij de Eurocode 1 commissie, de commissie die de norm herziet. Het opstellen van normen of aanpassen ervan gaat heel langzaam en enige wijziging in de regelgeving is dus voorlopig niet te verwachten.
  • Eigenaren van parkeergarages zijn er verantwoordelijk voor te zorgen dat het gebruik overeenkomt met de vergunning. Een bordje bij de slagboom over het maximaal toegestane gewicht zou een goed begin zijn.
  • Om aan de ontwerpbelasting van een parkeergarage te komen moet deze helemaal vol staan met zware auto’s en ook de rijbanen moet met een dubbele rij vol staan.
  • In de praktijk zal de ontwerpbelasting niet zo snel worden overschreden en dan zijn er nog veiligheidsmarges aan de belastingkant en de sterkte kant.
  • Bestaande garages moeten aan de NEN 8700 voldoen, ongeacht op basis van welke norm ze zijn ontworpen.
  • Dus met een lager veiligheidsniveau dan die van nieuwbouw moeten ze aan de huidige voorschriften voldoen.
  • Mocht er sprake zijn van achteruitgang in de sterkte, zoals bij corrosie van wapening, dan moet dat in deze analyse worden meegenomen.

 

Conclusie
Als een parkeergarage is ontworpen volgens de Eurocode 1, conform dat ontwerp is uitgevoerd en mits er geen sprake is van aantasting van de wapening, dan is er wat vloeren betreft in Nederland geen constructief (veiligheids)risico.

 

Meer informatie
Ook een vraag voor het Expertteam?
> Mail ons

 

Tags

parkeergarage expertteam zwaarte personenauto's vloeren veiligheid

Bekijk meer artikelen

Parkeren aan de laadpaal?

Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?

Lees meer

Coronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde

Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.

Lees meer

Lichtmanagement: tien jaar licht in Piet Heingarage Amsterdam Innovatie & duurzaamheid

Ledverlichting, sensoren en 3D software realiseren samen een energiebesparing van circa zeventig procent per jaar. Een contract voor tien jaar waarbij monitoring, onderhoud en besparingsprestaties niet liggen bij de eigenaar van de garage, maar bij de leverancier van verlichting.

Lees meer

100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR

Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten

Lees meer

Vehicle-to-grid: Elektrische voertuigen als flexibele opslag in het elektriciteitsnet

Vehicle-to-grid (V2G) technologie stelt elektrische voertuigen in staat om ook elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet. De flexibele capaciteit van de batterij helpt het net in balans te houden en levert geld op voor de eigenaar van de auto.

Lees meer

VERVOLG uit Vexpansie nr. 1 2020 Lessen uit de instorting van een parkeergarage

Bijna gelijktijdig met het verschijnen van Vexpansie 2020 #1 werden nieuwe inzichten gepubliceerd naar aanleiding van het onderzoek naar de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport. In dit artikel wordt hierop ingegaan.

Lees meer
1 34 35 36 37 38

Stel ook je vraag aan het Expertteam

Heb je ook een inhoudelijke vraag? Leg deze voor aan het Vexpan Expertteam via info@vexpan.nl.

Stuur een e-mail