Expertteam: Zware personenauto’s in parkeergarages
Merlijn Keijzer van Schiphol stelde aan het Vexpan Expertteam de vraag: mogen zware personenauto’s wel toegelaten worden in parkeergarages?
Achtergrond
Eerder vroeg in Engeland Bouwkundig ingenieur Chris Whapples van de British Parking Association zich in 2022 af hoe lang het met zware auto’s in parkeergarages goed blijft gaan. Hij stelde: ‘Als je het gemiddelde gewicht van elektrische auto’s ziet, begin je je af te vragen of de bestaande normen wel toereikend zijn. We hebben nog geen incident gehad, maar ik vermoed dat het slechts een kwestie van tijd is. We moedigen ook eigenaren van oudere parkeergarages aan om te controleren hoeveel marge ze hebben.’
In het autoblad Top Gear stond in diezelfde tijd dat de nieuwe lichting luxe EV’s erg zwaar zijn. We citeren: ‘Neem bijvoorbeeld de nieuwe BMW i7, die hebben wel al een paar keer zien rijden. Die mag met een gewicht van 2.615 kilo veel parkeergarages officieel al niet in. Hetzelfde geldt voor de Mercedes EQS SUV of de Volvo EX90. Amerikaanse modellen (die hier niet geleverd worden) maken het nog bonter: de elektrische F-150 weegt bijna 3.000 kilo en de Hummer EV gaat daar fors overheen. Eind 2022 was in het nieuws dat elektrische auto’s voor instortingsgevaar konden zorgen.’
Het gewicht van een aantal zware EV personenauto’s varieert tussen 2550 kg (KIA EV9) en de Hummer EV 4103 kg. (bron Internet).
Dimensioneren van parkeergarage vloeren
Sinds het van kracht zijn van het Bouwbesluit 2012 dienen parkeergarages gedimensioneerd te worden aan de hand van de Eurocode 1 en daarin staat dat auto’s niet zwaarder mogen zijn dan 2500 kg. Voor 2012 waren de Technische Grondslagen Bouwvoorschriften van toepassing.
De vraag uitgewerkt:
- Mogen personenauto’s die zwaarder zijn dan 2500 kg parkeergarages inrijden en er parkeren als deze garages volgens de Eurocode 1 zijn berekend?
- Welk advies wordt gegeven t.a.v. inspectie van bestaande garagevloeren? Dit omdat er nog al eens sprake is van corrosie van de wapening, waardoor de constructieve veiligheid afneemt.
Bovenstaande vragen zijn geen vragen voor het Vexpan Expertteam en deze zijn daarom gesteld aan een onafhankelijke instelling: het Kennis Portaal Constructieve Veiligheid.
Antwoord van KPCV:
Van Dick Stoelhorst, voorzitter KPCV zijn de volgende antwoorden ontvangen:
- Zware personenauto’s staan op de agenda bij de Eurocode 1 commissie, de commissie die de norm herziet. Het opstellen van normen of aanpassen ervan gaat heel langzaam en enige wijziging in de regelgeving is dus voorlopig niet te verwachten.
- Eigenaren van parkeergarages zijn er verantwoordelijk voor te zorgen dat het gebruik overeenkomt met de vergunning. Een bordje bij de slagboom over het maximaal toegestane gewicht zou een goed begin zijn.
- Om aan de ontwerpbelasting van een parkeergarage te komen moet deze helemaal vol staan met zware auto’s en ook de rijbanen moet met een dubbele rij vol staan.
- In de praktijk zal de ontwerpbelasting niet zo snel worden overschreden en dan zijn er nog veiligheidsmarges aan de belastingkant en de sterkte kant.
- Bestaande garages moeten aan de NEN 8700 voldoen, ongeacht op basis van welke norm ze zijn ontworpen.
- Dus met een lager veiligheidsniveau dan die van nieuwbouw moeten ze aan de huidige voorschriften voldoen.
- Mocht er sprake zijn van achteruitgang in de sterkte, zoals bij corrosie van wapening, dan moet dat in deze analyse worden meegenomen.
Conclusie
Als een parkeergarage is ontworpen volgens de Eurocode 1, conform dat ontwerp is uitgevoerd en mits er geen sprake is van aantasting van de wapening, dan is er wat vloeren betreft in Nederland geen constructief (veiligheids)risico.
Meer informatie
> Ook een vraag voor het Expertteam?
> Mail ons
Bekijk meer artikelen
De Efteling en parkeren. Over de kleine lettertjes en Klein Duimpje
De uitspraak van de Raad van State over de uitbreidingsplannen van de Efteling. De parkeerregeling uit het bestemmingsplan struikelt namelijk over de kleine lettertjes van de afwijkingsregeling.
Lees meerExpertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen
In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn.
Lees meerGemeente Hardenberg evalueert en actualiseert gereguleerd parkeren
Net als in vergelijkbare gemeenten in de regio was in de Hardenbergse samenleving discussie over het geldende parkeerbeleid.
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerFietsparkeren wordt steeds meer een dingetje
Regelmatige bezoekers van fietsstallingen kennen ze wel: de borstelgoot om fietsen met meer weerstand naar beneden, en de tandriemband om de fiets makkelijker naar boven te brengen.
Lees meerOpen parkeerdata: een must
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ((IenW) hebben de handen ineengeslagen om parkeerdata beter te ontsluiten. Over vier jaar moet 95 procent van deze data als open data beschikbaar zijn.
Lees meerStel ook je vraag aan het Expertteam
Heb je ook een inhoudelijke vraag? Leg deze voor aan het Vexpan Expertteam via info@vexpan.nl.