Expertteam: Parkeren in parkeergarages voor motorfietsen?
Vanuit KNMV komt de vraag over het standpunt van Vexpan tegenover motorfietsparkeren in parkeergarages. Vexpan Expertteam reageert.
In het algemeen zien wij dat bij het ontwerp van de meeste parkeergarages beperkt rekening wordt gehouden met de motorrijdersdoelgroep. Een belangrijke achterliggende reden die wij hiervoor zien is dat de intrinsieke behoefte onder motorrijders om (vaak tegen betaling) in een garage te parkeren, relatief klein is. De meeste motorrijders kiezen er toch voor om op straat te parkeren, in een parkeervak of (gratis) op het trottoir. Tegelijkertijd kunnen wij ons vanuit het oogpunt van toezicht, diefstalpreventie en het droog stallen voorstellen dat er in bepaalde gebieden onder motorrijders wel een behoefte leeft om in garages te parkeren.
Bij motorfietsparkeren in parkeergarages schieten ons een aantal thema’s en vragen te binnen, die u voor een deel zelf ook al noemt:
• Hoe krijgen motorrijders toegang tot de garage? In steeds meer garages wordt met kentekenherkenning gewerkt waarbij het kenteken vanaf de voorzijde wordt gescand. Via een intercom bij de inrit contact opnemen met een meldkamer is niet altijd mogelijk of voor motorrijders onhandig door het dragen van een helm.
• Waar parkeren motorrijders hun voertuig in de garage? In een regulier parkeervak of op een speciale motorfietsparkeerplaats?
• Zijn parkeergarages in hun ontwerp wel geschikt voor motorfietsen en andere tweewielers? De parkeervloer in een garage kan als gevolg van toegepaste coatings en weersinvloeden glad zijn.
Wij zien dat motorfietsparkeren in parkeergarages binnen Vexpan tot op heden relatief weinig aandacht heeft gekregen. Om die reden kunnen wij op dit moment geen echt standpunt met u delen. Als brancheorganisatie staan we er uiteraard voor open om dit onderwerp meer aandacht te geven. We verkennen graag de mogelijkheden om hierin samen met de KNMV op te trekken.
Expertise delen
Na beantwoording van een vraag door het Vexpan Expertteam kan verdere behandeling/onderzoek uiteraard plaatsvinden door een lid van het Expertteam. Bevindingen van het Vexpan Expertteam worden ook voor de leden inzichtelijk gemaakt. Vraag en antwoord worden gepubliceerd op deze site en op sociale media.
Meer informatie
> Vexpan Expertteam en andere vragen
Bekijk meer artikelen
Succesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort
Na 36 jaar afwezigheid werd weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Hoe komen zo’n 195.000 bezoekers zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?
Lees meerParkeerdetectie vanuit de lucht
In de wereld van mobiliteit zijn drones niet meer weg te denken. Parkeeronderzoek kent vele methoden, echter nog niet met de inzet van drones.
Lees meerParkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar
Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen.
Lees meerDeelmobiliteit: leren van parkeren
Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Hans van Roosmalen
De visie van Hans van Roosmalen op gemeentelijk parkeren.
Lees meerParkeren met maximale tijdsduur afgeschaft
Op sommige plekken in Amsterdam kan men in bepaalde gevallen ook tegen een laag tarief, voor een beperkte tijd parkeren. Wie er langer staat, ontvangt een parkeerbon. De Hoge Raad heeft echter bepaald dat dit niet mag.
Lees meerStel ook je vraag aan het Expertteam
Heb je ook een inhoudelijke vraag? Leg deze voor aan het Vexpan Expertteam via info@vexpan.nl.