Expertteam: Parkeren in parkeergarages voor motorfietsen?
Vanuit KNMV komt de vraag over het standpunt van Vexpan tegenover motorfietsparkeren in parkeergarages. Vexpan Expertteam reageert.
In het algemeen zien wij dat bij het ontwerp van de meeste parkeergarages beperkt rekening wordt gehouden met de motorrijdersdoelgroep. Een belangrijke achterliggende reden die wij hiervoor zien is dat de intrinsieke behoefte onder motorrijders om (vaak tegen betaling) in een garage te parkeren, relatief klein is. De meeste motorrijders kiezen er toch voor om op straat te parkeren, in een parkeervak of (gratis) op het trottoir. Tegelijkertijd kunnen wij ons vanuit het oogpunt van toezicht, diefstalpreventie en het droog stallen voorstellen dat er in bepaalde gebieden onder motorrijders wel een behoefte leeft om in garages te parkeren.
Bij motorfietsparkeren in parkeergarages schieten ons een aantal thema’s en vragen te binnen, die u voor een deel zelf ook al noemt:
• Hoe krijgen motorrijders toegang tot de garage? In steeds meer garages wordt met kentekenherkenning gewerkt waarbij het kenteken vanaf de voorzijde wordt gescand. Via een intercom bij de inrit contact opnemen met een meldkamer is niet altijd mogelijk of voor motorrijders onhandig door het dragen van een helm.
• Waar parkeren motorrijders hun voertuig in de garage? In een regulier parkeervak of op een speciale motorfietsparkeerplaats?
• Zijn parkeergarages in hun ontwerp wel geschikt voor motorfietsen en andere tweewielers? De parkeervloer in een garage kan als gevolg van toegepaste coatings en weersinvloeden glad zijn.
Wij zien dat motorfietsparkeren in parkeergarages binnen Vexpan tot op heden relatief weinig aandacht heeft gekregen. Om die reden kunnen wij op dit moment geen echt standpunt met u delen. Als brancheorganisatie staan we er uiteraard voor open om dit onderwerp meer aandacht te geven. We verkennen graag de mogelijkheden om hierin samen met de KNMV op te trekken.
Expertise delen
Na beantwoording van een vraag door het Vexpan Expertteam kan verdere behandeling/onderzoek uiteraard plaatsvinden door een lid van het Expertteam. Bevindingen van het Vexpan Expertteam worden ook voor de leden inzichtelijk gemaakt. Vraag en antwoord worden gepubliceerd op deze site en op sociale media.
Meer informatie
> Vexpan Expertteam en andere vragen
Bekijk meer artikelen
Andere kijk op parkeren?
In een recente bijdrage op Gebiedsontwikkeling.nu werd onlangs een lans gebroken voor een andere blik op parkeren.
Lees meerParkeergarages: een optimale eerste indruk van de stad
Een onderzoek naar welke elementen automobilisten het belangrijkst vinden als het gaat om de beleving van parkeergarages.
Lees meerLandelijk reizigersonderzoek 2022
Het Landelijk reizigersonderzoek 2022 heeft trends in kaart gebracht in de mobiliteit voor verschillende reismotieven, maar met speciale aandacht voor woon-werk verkeer van 2018 tot en met 2022.
Lees meerNaheffingsaanslag parkeerbelasting niet strijdig met Gemeentewet
Hof Den Haag oordeelt dat de naheffingsaanslag niet in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, aangezien de heffingsambtenaar niet meer dan één uur parkeerbelasting heeft nageheven.
Lees meerOmgaan met parkeernormen wanneer de auto best een tandje minder mag…
Het generiek verlagen van parkeernormen kan helpen om meer ruimte te creëren in de steden als tegelijkertijd geïnvesteerd wordt in het veranderen van een door de auto gedomineerde mobiliteitscultuur.
Lees meerVeel foutparkeerders bon door meer controles met scanauto
Ruim 17.000 mensen ontvingen in 2022 een parkeerbon op de deurmat. Sinds de komst van de scanauto in Hoorn wordt er meer en nauwkeuriger gecontroleerd. Hun ervaringen.
Lees meerStel ook je vraag aan het Expertteam
Heb je ook een inhoudelijke vraag? Leg deze voor aan het Vexpan Expertteam via info@vexpan.nl.