Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving

Mijn loopbaan in de parkeerwereld begon in 2005, op een bijzondere dag in Brabant, waar ik op de ParkeerVak-beurs stond op de stand van G4S (toen nog Securicor) met ons product ParkCon, dat BOA’s en Fiscalisten verhuurde voor parkeercontrole. Tegenover onze stand stond de stand van Q-Park, en vanwege de rustige omgeving raakten we met elkaar in gesprek. Enkele weken later had ik een sollicitatiegesprek met Mark van Haasteren, destijds CEO van Q-Park. Het werd een leuk gesprek met een bijzondere afspraak: we zouden i.v.m. jobrotation onze functies niet langer dan 5 jaar behouden. Maar zoals het gezegde gaat, “het parkeervirus” greep ons allebei, en ik raakte net als Mark en vele anderen betoverd door de parkeerwereld, een wereld die veel leuker is dan menigeen denkt.

 

Tekst: Sander ten Hoorn, Optivize

 

Nu, ruim 20 jaar later, ben ik nog steeds actief in deze boeiende branche, gedreven door passie en enthousiasme. Bij Q-Park kreeg ik de kans en de ruimte om te ondernemen en het parkeerproduct naar een hoger niveau te tillen. Door pittige discussies en goede gesprekken hebben we nieuwe manieren van werken in de parkeerwereld geïntroduceerd, zoals onbemande parkeergarages, cashless betalingen, inzetbare dweilmachines over meerdere locaties, digitale handboeken, en meer. Deze innovaties hebben ervoor gezorgd dat het werken in de parkeerwereld altijd interessant en uitdagend bleef.

 

Bij Q-Park kreeg ik de kans om me ook verder te ontwikkelen in de digitale wereld, vastgoed, en marketing rondom onze parkeerproducten. Deze groei leidde tot een horizontale switch naar Business Development, waar ik met mijn collega’s hard werkte aan het verwerven of ontwikkelen van nieuw parkeervastgoed. Ik kreeg de ruimte om me bezig te houden met productontwikkeling op het gebied van P+R-oplossingen, deelmobiliteit, laadinfrastructuur, city-hubs en andere baanbrekende concepten die tegenwoordig standaard zijn in parkeergarages.

 

Echter, na verloop van tijd zag ik dat de parkeerwereld voornamelijk werd geleid door financiële doelstellingen, gedreven door aandeelhouders en private equity. Mijn eigen waarden begonnen te veranderen, en ik verlangde naar maatschappelijke doelen, vooral bij een bedrijf als Q-Park. Helaas konden we niet langer dezelfde koers varen, en na 12 jaar besloot ik als zzp’er te gaan werken voor stichting Marketing Haagse Binnenstad. In deze rol was ik medeverantwoordelijk voor het verhogen van het aantal bezoekers aan de Haagse binnenstad door evenementen te organiseren en de mobiliteit daaromheen te regelen. Hoewel dit een verrijkende ervaring was, bleef mijn passie voor parkeren onverminderd groot.

 

Ik wist dat ik iets met parkeren wilde doen binnen een gemeente, maar het vinden van de juiste weg was niet eenvoudig. Diverse gemeenten waren nieuwsgierig naar mijn kandidatuur, maar ze durfden het niet aan met een commerciële ondernemer zoals ik. Uiteindelijk keerde ik terug naar de commerciële kant van de parkeerwereld en vond ik opdrachten bij ParkPNP en later bij APCOA Parking. Het was een goede start met mooie doelen en plannen, maar helaas gooide een ander bekend virus roet in het eten en beëindigde ik na anderhalf jaar mijn opdracht.

 

 

Maatschappelijke invulling

Toch bleef het stemmetje van “de gemeente” me roepen, en ik geloofde sterk in de synergie tussen de markt en de overheid. Ik wilde mijn ondernemerschap, lean management methodiek, datagestuurde aanpak en digitalisering inzetten om de parkeerwereld naar een hoger niveau te tillen. Uiteindelijk vond ik mijn ideale match bij de gemeente Rotterdam, de stad van de arbeiders en het “niet lullen, maar poetsen.” Hier mocht ik me de afgelopen 2,5 jaar bezighouden met fiscaal parkeren, waarbij we ervoor zorgden dat mensen betaalden via betaalautomaten, vergunningen of parkeerproviders, en dat de “pakkans” via de scanauto hoog was om de betalingsgraad te verhogen. Het was een uitdagende en drukke baan, maar ik genoot ervan.

 

Rotterdam is een eigenwijze maar unieke stad, en ik kreeg de verantwoordelijkheid om samen met mijn teams alle software voor handhaving en beboeting verder te ontwikkelen. Het was een grote verantwoordelijkheid en een complex proces, maar mijn passie en de geweldige teams om me heen zorgden ervoor dat we vooruitkwamen. Deze functie bracht me naar diverse steden in Europa die nieuwsgierig waren naar ons product, onze software en hoe je zoiets opbouwt in een nog niet volledig gedigitaliseerde gemeente.

 

 

Grote uitdaging met fietsparkeren

Uiteindelijk werden de werkzaamheden en verantwoordelijkheden van deze baan te veel voor 1 manager en besloten we de taken te verdelen over twee nieuwe collega’s. Dit gaf me meteen de kans om een nieuwe uitdaging binnen de afdeling Parkeren bij de gemeente Rotterdam aan te gaan: Fietsparkeren. Velen verklaarden me voor gek om voor fietsen te kiezen, maar ik zag veel mogelijkheden en uitdagingen. Zelf fiets ik graag, en het verminderen van mijn eigen footprint was een belangrijke motivatie. Bovendien bood fietsparkeren een complexe businesscase, een lastig te beïnvloeden doelgroep, en een analoge markt die nog niet volledig datagestuurd was.

 

Een van de grote obstakels in het fietsparkeren is het gebrek aan ruimte voor fietsen in de openbare ruimte. Hoewel er weinig tot geen geld mee valt te verdienen, is het van vitaal belang om beschikbare en veilige fietsparkeerplekken te creëren om de gestelde doelen te behalen. Dit vraagt om nauwe samenwerking met vastgoedeigenaren, beleidsmakers en andere belanghebbenden. Deze uitdagingen maken mijn werk als verbinder in het fietsparkeren uiterst interessant en lonend.

 

Mijn bijzondere loopbaan in de parkeerwereld heeft me door verschillende fases geleid, van ondernemerschap bij Q-Park tot het bevorderen van fietsparkeren bij de gemeente Rotterdam. Met passie, gedrevenheid en een continue drang naar vernieuwing en verbetering heb ik mijzelf ontwikkeld en een waardevol netwerk opgebouwd in deze dynamische branche. Ik ben dankbaar voor de vele bijzondere mensen die ik in de parkeerwereld heb ontmoet, en ik kijk ernaar uit om samen verder te gaan in deze boeiende reis door de parkeerwereld, waar innovatie, datagestuurd werken en maatschappelijke doelen hand in hand gaan. Het parkeervirus heeft me stevig in zijn greep, en ik ben vastberaden om mijn passie en kennis in te zetten om de parkeerwereld naar een hoger niveau te tillen en een positieve impact te hebben op onze steden en samenleving.

 

Sander ten Hoorn, Optivize

 

 

Visual fietsenstalling Kralingse Zoom, Rotterdam – Ontwerp architectenbureau ZJA en Sander ten Hoorn die als productmanager verantwoordelijk is voor de exploitatie van deze stalling die binnenkort geopend wordt.

 

Tags

loopbaan fietsparkeren

Bekijk meer artikelen

Van parkeergarage naar mobiliteits- en energiehub is een gezamenlijke puzzel

Hoe kun je samen met diverse partijen van parkeergarages mobiliteitshubs maken, als basis voor zowel mobiliteit als energie? Hierover spraken diverse gasten uit de parkeerwereld inspirerend

Lees meer

Mobiliteitshubs en de parkeersector

Mobiliteitshubs staan volop in de belangstelling, en kunnen kansen bieden voor beleidsmakers en andere stakeholders. Het KiM heeft onderzocht wat de potentie van hubs is, en welke succesvoorwaarden daarbij

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer

Succesvolle mobiliteitshub met de juiste inzet van parkeren

Waar moet je aan denken bij het inrichten van een mobiliteitshub of knooppunt? En hoe zet je parkeerinstrumenten in? De nieuwe 'Leidraad parkeren bij knooppunten en mobiliteitshubs’

Lees meer

KiM onderzoekt kansen mobiliteitshubs

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht kansen en uitdagingen voor mobiliteitshubs in het rapport ‘Verkenning van het concept mobiliteitshub.’

Lees meer

Primeur: energiepositieve houten parkeerhub

Continental Car Parks heeft een nieuw bouwsysteem ontwikkeld voor een energiepositieve houten parkeervoorziening. Het concept genaamd CircuHUB is speciaal

Lees meer
1 2 3 4 5