Expertteam: Brandveiligheid in parkeergarages
Brandveiligheid van parkeergarages is/wordt, vooral ook in verband met de ontwikkelingen in duurzame brandstoffen, een steeds belangrijker onderwerp.
Aan het expertteam zijn de volgende vragen gesteld:
- Wat is er al aan informatie en kennis beschikbaar?
- Wat is het advies van het Expertteam aan het bestuur hoe met dit actuele thema om te gaan?
Nieuwe norm met Brandveiligheidseisen voor parkeergarages.
Een nieuwe norm voor brandveiligheid voor parkeergarages is in ontwikkeling. Zie Vexpansie 2018 # 2. De toekomst van de NEN 2443. Daarbij is de inbreng van exploitanten en eigenaren tot nu toe beperkt. In het concept zullen naar verwachting hogere eisen gesteld worden aan installaties zoals de eis tot aanleg van een sprinklerinstallatie. Ook de rol van de aanwezige beheerder wordt onvoldoende gehonoreerd.
Dit najaar zal het concept door de NEN gepubliceerd worden voor commentaar. Bij de NEN wordt de mogelijkheid geboden op concepten te reageren. De NEN-commissie kan besluiten om de conceptnorm aan de hand van het binnengekomen commentaar aan te passen en informeert betrokkenen daarover.
Het bestuur is vanwege het grote belang dat zij hecht aan goede normering geadviseerd de conceptnorm door enige adviseurs betrokken bij het opstellen van de norm via een (lunch) bijeenkomst te laten toelichten aan belanghebbenden.
Brandveiligheid duurzame brandstoffen.
Ook in parkeergarages zal het aantal elektrisch aangedreven personenauto’s de komende jaren toenemen. In welke mate het aantal toeneemt wordt door meerdere factoren bepaald. Gedacht kan worden aan de betrouwbaarheid van elektrisch aangedreven personenauto’s, het afstandsbereik en stimuleringsmaatregelen van de overheid. Fabrikanten van auto’s zijn bezig met het schoner en zuiniger maken van auto’s met verbrandingsmotoren. De komende decennia zullen beide typen op de Nederlandse wegen rijden en parkeren.
Het risico op ontbranding van elektrisch aangedreven auto’s onder rijomstandigheden lijkt klein. De laatste tijd komen wel enige incidenten bij het laden van elektrische auto’s in het nieuws. Daarom wordt brandveiligheid voor eigenaren en exploitanten van parkeergarages van belang. De eerdere genoemde NEN-commissie heeft geconcludeerd dat een verandering van brandstoffen in auto’s mogelijk leidt tot veranderende risico’s. De NEN-commissie beschikt over onvoldoende kennis om risico’s te kunnen beoordelen en te vertalen in verbeter maartregelen. Ook het artikel in Vexpansie 2019 # 1.Brandveiligheid van parkeergarages en duurzame brandstoffen bevestigt dat. Geadviseerd is tijdens de (lunch) bijeenkomst over de concept norm Brandveiligheid voor parkeergarages bij deelnemers na te gaan hoe de brandveiligheid van elektrische auto’s in garages onder exploitanten en eigenaren wordt ingeschat en wat zij wat het verzamelen van informatie betreft van de Vexpan verwachten. Een en ander zal ook worden nagaan bij de leden van de EPA. Afhankelijk van de bevindingen kunnen deze leiden tot vervolgacties.
Ook een vraag voor het Expertteam?
Bekijk meer artikelen
Welk beleid op deelmobiliteit? | MaaS Kenniscafé
Een samenhangende en duidelijke visie over het beleid rondom deelmobiliteit is nodig om het gebruik te stimuleren. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit gaat daarbij helpen.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 5: Jurisprudentie
In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering gaat het over jurisprudentie. Tot op de dag van vandaag wordt er tegen opgelegde naheffingen bezwaar gemaakt. In een aantal gevallen gaat de bezwaarmaker als hij van de belastingrechter geen gelijk krijgt naar het gerechtshof en soms zelfs naar de Hoge Raad.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 4: Bebording
In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering kijken we terug op de ontwikkeling van de bebording. Via bebording herkent de parkeerder het ter plaatse geldende parkeerregiem.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 3: Parkeer(belasting) verordeningen en beleidsregels
In dit artikel wordt ingegaan op de algemeen verbindende voorschriften die de gemeente dient vast te stellen: de parkeerverordening en de verordening parkeerbelasting en de beleidsregels zoals het uitgiftebesluit en het aanwijzingsbesluit.
Lees meerLaadpaalklevers
Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.
Lees meerOnderhoud parkeergarages gemeente Amsterdam uitbesteed
De gemeente Amsterdam exploiteert tientallen parkeergarages, deels onder gebouwen. Bij het onderhoud komt heel wat kijken. De gemeente slaat een nieuwe weg in door het onderhoud in zijn geheel uit te besteden.
Lees meerStel ook je vraag aan het Expertteam
Heb je ook een inhoudelijke vraag? Leg deze voor aan het Vexpan Expertteam via info@vexpan.nl.